Zaterdag 15 november 2014 

Locatie

Akoesticum
Nieuwe Kazernelaan 2 – D 42, EDE (GLD)
Telefoon: (0318) 304 349

het nieuwe nationale trainingscentrum voor muziek, dans en theater. Gerealiseerd in de voormalige Frisokazerne.

Bereikbaar:
Trein: 5 minuten lopen vanaf station Ede-Wageningen, uitgang centrum. Sla direct rechtsaf en neem de loopbrug over de rondweg, naar een wandelpad evenwijdig aan het spoor. Je ziet het gebouw aan je linkerhand liggen.

Auto: via A12/E35, A30 of N224, ruime gratis parkeergelegenheid achter het gebouw.
- Vanaf A12: volg borden Station
- Sla vanaf de Bennekomseweg niet rechtsaf naar het station, maar ga onder het spoor door: Klinkenbergerweg
- Na ong. 750 m bij verkeerslichten rechtsaf: Eikenlaan
- Waar de weg naar links gaat in een flauwe bocht: rechts af gaan
- Doorrijden tot de parkeergelegenheid achter het gebouw.

Programma

10.15-  11.00 uur Inloop en koffie
11.00 – 12.30 uur Wieke Karsten Muziek, studeren en het brein
12.30-  13.00 uur Uitreiking Frans Schreuderprijs
13.00 – 14.00 uur Lunch
14.00 – 15.30 uur Rembrandt Frerichs De wereld rond met 88 toetsen
15.30 – 16.00 uur Pauze
16.00 – 18.00 uur Rudolf Jansen Het Lied-duo
Masterclass
18.15 -  19.45 uur Diner
19.45 – 21.15 uur Marcel Worms Francisco Mignone – de Braziliaanse Chopin

Tegelijkertijd:

- Materiaalmarkt, met o.a. Sietske Veldkamp, Robijn Tilanus, Albert Brussee, Ina Warger, Bart van Kerckhove, Mara van Pommeren, Irene Postma, BUzziNG. Aanmelden bij hetty.floors@planet.nl .

- Workshops dispokinesis door Dianne Bolte, om 11.00 uur en om 14.00 uur. Maximaal 5 deelnemers per workshop. Aanmelding kan nu al: hetty.floors@planet.nl .

- Meet-and-greet: forumbezoekers en/of belangstellenden voor een werkgroep in oprichting ‘landelijke pianodag’ kunnen samen aan tafel.

NB: De ALV vindt dit jaar op een andere dag plaats, in aansluiting op de Studiedag Graadexamens, op 5 oktober 2015, Conservatorium van Amsterdam, 16.00 – 17.15 uur. De vergaderstukken zijn te vinden in het ledendeel van de website (downloads).

prijzen

Hele dag – inclusief lunch, diner, congresboek, koffie, thee

EPTA-lid € 85
studentlid € 65
65+lid € 75
niet-lid € 100

Dagdelen – inclusief congresboek, koffie, thee

EPTA-lid studentlid 65+lid niet-lid
ochtend € 25 € 15 € 20 € 30
middag € 35 € 20 € 25 € 50
avond € 20 € 10 € 15 € 25
losse lezing € 20 € 10 € 15 € 25
lunch € 7,50 € 7,50 € 7,50 € 7,50
diner € 15 € 15 € 15 € 15

Aanmelden kan hier. Uiterste datum: 7 november.
Betalen: U wordt verzocht vooraf per bank te betalen.
Restitutie: Tot 1 november is annuleren met volledige restitutie (minus €6) mogelijk; bij annuleren tot 7 november vindt 50% restitutie plaats. Na 7 november is restitutie niet mogelijk. Stuur voor annuleren een email naar penningmeester@eptanederland.nl, met vermelding van naam en referentienummer.
Congresbezoek zonder aanmelding vooraf: U kunt contant aan de zaal betalen (liefst gepast). Er geldt dan een toeslag van € 5,00 en bedragen met lunch worden afgerond op een veelvoud van €5. U moet rekening houden met een beperkt aantal extra beschikbare lunches en diners.

Overnachten

Hoewel het congres dit jaar alleen op zaterdag is, bestaat er voor wie wil de mogelijkheid om vooraf en/of na afloop te overnachten in Akoesticum. Tot 1 november zijn er voor EPTA 10 tweepersoonskamers gereserveerd. Kosten: €30 per persoon. Wilt u alleen op een kamer, dan zijn de kosten €60. Ontbijt: €6.

Toelichting programma 

Wieke Karsten                      Musiceren, studeren en het brein

Kennis over hoe de hersenen werken kan nieuwe inzichten geven over diverse aspecten van het musiceren en het studeren. Wat is het tijdspad tussen een eerste ‘Ja, ik kan het!’ ervaring van een leerling en het automatiseren van een handeling? Wat is er voor nodig om een leerling ook op het podium op zijn hoogste niveau te laten spelen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat een leerling tijdens het spelen in de juiste ‘state of mind’ verkeert?  In de lezing zullen we ingaan op hoe een leerproces zich in het brein afspeelt, wat de rol is van aandacht en zintuigen, hoe we het oefenen van leerlingen kunnen begeleiden en zullen we bespreken hoe flinterdun de scheidslijn is tussen plezier en frustratie.

Fluitiste Wieke Karsten is hoofdvakdocent aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.  Zij ontwikkelde de methode ‘Musiceren, studeren en het brein’. Deze kennis vertaalt zich in het geven van zomercursussen, workshops, lezingen en masterclasses in binnen- en buitenland, het coachen van individuele musici en het schrijven van een boek over dit onderwerp. 

Wieke schrijft columns over lesgeven en musiceren. Deze verschijnen onder andere in het tijdschrift Fluit van het Nederlands Fluit Genootschap, De Klarinet, in het tijdschrift van het Duitse Fluitgenootschap en de Duitse ESTA, het tijdschrift ARCO van ESTA Nederland, Piano Bulletin van de EPTA en Blokfluitist. Sinds 2009 geeft zij les aan de Nederlandse Fluit Academie (www.neflac.nl). Deze academie richt zich op jonge Nederlandse talenten en internationale (master) studenten. Met pianist Henry Kelder won zij het Achtste Internationale Fluitconcours Friedrich Kuhlau in Duitsland. Als duo Karsten-Kelder maakten zij tot nu toe twee cd’s. Sinds september 2013 is zij aangesteld als master research coach bij Codarts, Rotterdam. 

www.wiekekarsten.nl  en blog

    

~~~~~~~~~

Rembrandt Frerichs                 De wereld rond met 88 toetsen

“In deze lecture wil ik de deelnemers laten proeven aan de ontwikkeling van hun creativiteit: wat je met de piano nog meer kan behalve de duidelijke historische vakjes klassiek, jazz en pop. Door de ontwikkeling van mijn eigen projecten heb ik veel tijd gestoken in het leren kennen van de verschillende kunstmuzieken uit het Midden- Oosten.

Ik zal de deelnemers graag meenemen op een muzikale ontdekkingseis naar wat de piano betekent in de muziek uit Iran. Ten tweede, hoe je als pianist een uitdaging kan halen uit het spelen van muziek die eigenlijk NIET geschikt is voor de piano (Arabische en Ottomaanse muziek), dit opent de oren van de pianisten en zal ze kunnen inspireren om zelf op een filosofischer manier om te gaan met hun eigen leerlingen en jezelf steeds open te laten staan voor klankbeleving. Ten derde, hoe je met simpele bouwstenen die uit de klassieke muziek of bovenstaande wereldmuziek komen zelf kan improviseren, ongeacht of je klassiek of licht geschoold bent.”

Rembrandt Frerichs speelde meerdere malen op het North Sea Jazz Festival, het Concertgebouw en in de Doelen, zowel met zijn eigen pianotrio als met de groep Levantasy. In Levantasy, waar Rembrandt componeerde voor hobo en pianotrio, is duidelijk te horen hoe hij de klassieke muziek en de intrigerende muziek uit het Midden-Oosten mengt met moderne westerse jazz.

Rembrandt kent, na een studie in de Verenigde Staten met een studiebeurs voor “excelling young musicians” de jazz zeer gedegen, maar kiest er zeer bewust voor om niet de gebaande paden te bewandelen. Hij studeerde ook enige jaren in Egypte en maakte daar kennis met de Arabische muziek. 

Ook in zijn nieuwste project “The Contemporary Forte Piano” aarzelt Frerichs niet om grenzen op te zoeken. Concreet heeft Rembrandt letterlijk de Fortepiano opgenomen en geïntegreerd in het instrumentarium van de Jazz. 

De manier waarop Frerichs op zoek is naar nieuwe mogelijkheden en uitbreidingen én de ontwikkeling van nieuwe muzikale technieken om piano te spelen zal hij in deze lecture voor EPTA toelichten en demonstreren. www.rembrandtfrerichs.nl

“Rembrandt slaagt erin om het instrument op een heel nieuwe en bijzondere wijze in zijn muziek in te zetten. Ik vind het resultaat niet alleen interessant maar ook heel attractief. De richting die hij op gaat met dit instrument trekt zeker een publiek maar is ook een bron van inspiratie voor musici die zich met historische uitvoeringspraktijk bezig houden.”
Bart van Oort, Fortepianist

~~~~~~~~~

Rudolf Jansen                        Het Lied-Duo en Masterclass

Het Lied-Duo

Een Lied-Duo heeft vier hoofdpijlers (in tegenstelling tot welk ander kamermuziek-duo ook):
- een componist
- een dichter
- een zanger
- een pianist

De interactieve vermenging hiervan levert een overvloed van mogelijkheden op die in de lezing van Rudolf Jansen worden besproken.

Masterclass

Bovengenoemde voorbeelden zullen ook tijdens de masterclass door Rudolf Jansen worden aangeduid en toegepast. Vijf duo’s van EPTA-leden doen mee:

Ella en Liza Vingerling
Mariken Stoverinck en Irene Venderbosch
Palle Fuhr Jørgensen en Roel Praas 
Guja Sandholt en Heleen Vegter
Tocar!
met  Esther de Vos en  Rianne Hoek van Dijke  

Rudolf Jansen werd geboren in Arnhem. Hij studeerde gelijktijdig piano, orgel en clavecimbel aan het Amsterdams Conservatorium (thans Conservatorium van Amsterdam) respectievelijk bij Nelly Wagenaar, zijn vader Simon C. Jansen en Gustav Leonhardt. In 1964 ontving hij de Prix d’Excellence voor orgel, in 1966 de Prix voor piano. Later behaalde hij de aantekening Begeleiden bij Felix de Nobel. Hij won diverse prijzen. Naast zijn solospel heeft Rudolf Jansen zich geleidelijk meer toegelegd op liedbegeleiding en kamermuziek. Concertreizen voerden hem over de hele wereld, samen met kunstenaars van grote reputatie. 

Rudolf Jansen geeft regelmatig masterclasses voor lied-duo’s in onder meer Nederland, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, de Verenigde Staten, Canada, Japan en China. In november 1996 werd hij door de Juilliard School of Music te New York geïnviteerd voor het geven van een masterclass.

Hij maakte meer dan 120 plaat- en cd-opnamen met liederen en kamermuziek voor onder andere Philips, DGG, EMI, CBS, BMG, RCA, Hyperion, Berlin Classics, Etcetera en Erato, waarvan er twee werden onderscheiden met een Edison: zowel met hoboïst Han de Vries (1973, EMI ) als met Dorothy Dorow (Webern-Lieder compleet, 1987, Etcetera). In 1993 voltooide hij een project gewijd aan de liederen van Edvard Grieg, met vier verschillende zangers, uitgekomen op zeven cd’s bij Victoria Records (Noorwegen). In 1996 kwam op drie cd’s bij NM-Classics het complete liedoeuvre van Alphons Diepenbrock uit. Rudolf Jansen begeleidt daarop vijf zangers. In 1999 verscheen een cassette met acht cd’s bij RCA met opnamen van alle liederen met piano van Richard Strauss, met bariton Andreas Schmidt en sopraan Juliane Banse. Een cd met Dietrich Fischer-Dieskau en het Nederlands Kamerkoor kreeg in 1992 de Deutsche Schallplattenpreis.

~~~~~~~~~

Marcel Worms                      Francisco Mignone: de Braziliaanse Chopin
Concert met toelichting

Francisco Mignone (1897 – 1986) is beroemd in zijn vaderland Brazilië maar is daarbuiten nog nauwelijks bekend. Zijn muziek combineert de muziek van Chopin en het Italiaanse belcanto met de Braziliaanse volksmuziek en haar karakteristieke, opzwepende ritmes. Pianist Marcel Worms bezocht Mignone’s weduwe, de pianiste Maria Josephina Mignone, in Rio de Janeiro en legde daarna als eerste Nederlandse pianist zijn muziek op cd vast. In zijn recensie in Trouw kende Christo Lelie aan deze cd vier sterren toe. Op dit concert komt de muziek van Mignone ruimschoots aan bod, naast werk van zijn door hem bewonderde landgenoot Ernesto Nazareth en van Darius Milhaud (Saudades do Brazil).

Marcel Worms (1951) studeerde aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Hans Dercksen. Tevens volgde hij lessen bij de Russische pianist Youri Egorov en bij Alicia de Larrocha. Na zijn eindexamen in 1987 specialiseerde hij zich in kamermuziek bij Hans Broekman en in 20ste-eeuwse pianomuziek bij Alexandre Hrisanide.

Marcel Worms is aktief als kamermuziekspeler en als solist: in 1990 bracht hij in een recital in de IJsbreker jeugdwerken van Schönberg in première en in 1991 voerde hij het complete pianowerk van Janáček uit. Sinds het seizoen 1992/1993 voert hij het programma Jazzinvloeden in de 20ste-eeuwse pianomuziek uit.

Sinds 1996 is Marcel Worms bezig met een Bluesprojekt: meer dan 200 Nederlandse en buitenlandse componisten (uit 50 landen op alle continenten) schreven een bijdrage voor dit programma. Dit programma voerde Marcel Worms uit in vrijwel alle Europese landen en verder in het Midden – en het Verre Oosten, de USA, Afrika en Zuid-Amerika.

Een programma met tango’s uit Latijns-Amerika en Europa werd uitgevoerd in o.a. China en Argentinië .

Sinds 2002 houdt de pianist zich bezig met het pianowerk van Federico Mompou. In november 2007 organiseerde hij een driedaags Mompou Festival in Amsterdam. In november 2009 bracht hij als eerste een cd uit met ongepubliceerde pianomuziek van Mompou, die het jaar daarvoor in Barcelona was ontdekt.

Vanaf 1993 tot heden maakte Marcel Worms 17 solo CD’s. In 2012 combineerde hij op CD Bachs Goldbergvariaties met Metamorphosis van Philip Glass en onlangs verscheen een CD met pianowerk van de Braziliaanse componist Francisco Mignone.

Marcel Worms stelde concertlezingen samen met de auteurs Jan Brokken, K.Schippers, A.L.Snijders en Marja Vuijsje.
www.marcelworms.com 

~~~~~~~~~

Dianne Bolte               Workshop Dispokinesis

Dispokinesis = het vrij kunnen beschikken over houding en beweging. Thema’s zijn: Speelproblemen… Hoe voorkom ik ze? Hoe ontlok ik de optimale speelhouding en speeltechniek bij mijn leerlingen?

Musiceren vraagt …. één zijn met je instrument. Wanneer dit gevoel er niet is, kan het musiceren leiden tot het ontstaan van klachten, zoals bijv. rug- of nekklachten, een teveel aan spanning in de schouders tijdens het spelen, pijn in elleboog, onderarm, pols, hand, vingers of en duim, of andere overbelastingen die je in je vrije spel belemmeren.

In de workshop krijg je inzicht in hoe je deze speelproblemen kunt voorkomen. Of, stel je hebt ze, wat je eraan kunt doen om ze zo spoedig mogelijk op te lossen.

De dispokinesis is ontwikkeld door de musicus en fysiotherapeut G.O. van de Klashorst. Jarenlang onderzocht hij de relatie tussen klachten bij musici en de bijbehorende houding- en bewegingspatronen. Wat hij heeft ontdekt, is fascinerend! Naar aanleiding van dit onderzoek ontwikkelde hij een reeks van eenvoudige oefeningen, de zogenaamde oergestalten. Deze zijn gebaseerd op de natuurlijke houding- en bewegingsontwikkeling van de mens. Met behulp van deze oefeningen kan de musicus zijn optimale speelhouding en speeltechniek vinden. Hoofddoel van de musicus, ” wat ik van binnen hoor, kan ik in klanken omzetten”, lukt. Dit voelt lekker!

We leren door te doen. Kom langs en onderzoek zelf je speelhouding. Maximaal 5 deelnemers per workshop. Er wordt alleen praktisch en doelgericht gewerkt. Iedereen die zich aanmeldt krijgt de kans zelf te ervaren wat er zo fascinerend is aan wat Van de Klashorst heeft ontdekt. Bij meer aanmeldingen vinden we alternatieve data. 

Dianne Bolte is in 1990 afgestudeerd (DM piano). Tijdens haar studie volgde ze de opleiding tot dispokinesispedagoog. Vanaf 1990 werkt ze met beroepsmusici met speelproblemen. Vijftien jaar lang werkte ze in het Institut van de Klashorst in Duitsland. Sinds 2005 heeft ze een piano- en dispokinesispraktijk in Arnhem. Ook heeft ze ruime ervaring in het geven van dispokinesis workshops in binnen- en buitenland. Sinds 2011 werkt ze als dispokinesispedagoog bij Artez (Zwolle, Arnhem, Enschede). Dit om speelproblemen bij de jonge muziekstudenten te helpen voorkomen.