Aanmelden is hier mogelijk

De inschrijving voor deelname aan de nationale congresdag op 17 november is geopend!

We beginnen de dag op vertrouwde wijze met korte presentaties van nieuw lesmateriaal. In een met korte optredens opgeluisterde lezing zal Huib Ramaer ingaan op de pianomuziek van Poulenc. Tijdens het congres zal de door de firma Maene nieuw ontwikkelde rechtsnarige vleugel bespeeld worden. In een presentatie wordt ingegaan op het hoe en waarom van dit instrument.

Na de lunch nemen we een kijkje in de keuken van meesterdocent Jan Wijn, in een masterclass zal hij werken met twee masterstudenten. Aansluitend reizen we onder aanvoering van jazzpianist Rembrandt Frerichs rond de wereld, Improvise around the World in 88 Keys!

In de avond dineren we samen en wordt de Frans Schreuderprijs uitgereikt. We sluiten de afwisselende dag af met een concert door de veel geprezen jonge pianist Caspar Vos, in een programma met werken van Federico Mompou.

Uitnodiging, agenda en stukken voor de ALV worden eind oktober verstuurd.

Voor de agenda: de volgende EPTA congresdag vindt plaats op 19 mei 2019

Locatie

Akoesticum
Nieuwe Kazernelaan 2 – D 42, Ede (GLD)
Telefoon: (0318) 304 349

akoesticum_front2   

 

Programma zaterdag

10.00 – 11.00 uur  Leden  Nieuw lesmateriaal voor en door leden
11.00 uur  Huib Ramaer (met uitvoeringen  De pianomuziek van Poulenc
 door studenten Codarts  lees meer
 conservatorium)
12.00 uur  Henk Swinnen  Maene Straight Strung vleugel
 lees meer
13.00 uur  Lunch
14.00 uur  Jan Wijn  Masterclass aan twee masterstudenten
 lees meer
15.45 uur  Rembrandt Frerichs  Improvise around the World in 88 Keys
 lees meer
17.15 uur  Alg. Leden Vergadering
18.30 uur  Diner
20.00 uur  Uitreiking Frans Schreuderprijs
20.15 uur  Caspar Vos  Pianomuziek van Frederico Mompou
 lees meer

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

prijzen

Hele dag (inclusief congresboek, koffie, thee, lunch en diner):

Voor EPTA leden en partners: €50

Voor EPTA studentleden en conservatoriumstudenten: €40

Voor niet-leden: €65

U kunt zich aanmelden tot 3 november 2018.

Betalen:

a. De congresdag is standaard inclusief lunch en diner.
b. U kunt zich uitsluitend aanmelden via de website.
c. U kunt zich aanmelden tot 3 november 2018.
d. Bij aanmelding wordt u direct doorverwezen naar de betalingsmogelijkheid via Mollie payments.
e. Tot 3 november 2018 is annuleren met volledige restitutie (minus EUR 6) mogelijk;
bij annuleren tot 10 november 2018 vindt 50% restitutie plaats;
na 10 november 2018 is restitutie niet meer mogelijk.
f. Als u niet over een internet verbinding beschikt, kunt u telefonisch een aanmeldformulier
aanvragen bij de administratie: (Arthur Benschop): 06-39724290.
Uw aanmelding via de post zal handmatig verwerkt worden.
Bezoekers van het congres zonder betaling vooraf kunnen geen aanspraak maken op de maaltijden.

 

 

Overnachten

Mocht u na het congres in alle rust willen napraten, dan biedt het Akoesticum de mogelijkheid te overnachten. Een overnachting bij het Akoesticum kunt u op eigen initiatief boeken, kijk hiervoor op: https://www.akoesticum.org

~~~~~~~~~~~~~~~

 

Bereikbaarheid Akoesticum

Trein: 5 minuten lopen vanaf station Ede-Wageningen, uitgang centrum. Volg vanaf perron 1b de loopbrug over de autoweg. Je ziet het gebouw aan je linkerhand liggen.

Auto: via A12/E35, A30 of N224, ruime gratis parkeergelegenheid achter het gebouw.
LET OP: navigatiesystemen kennen de Nieuwe Kazernelaan 2 niet (militair terrein)!! Navigatie instellen op Eikenlaan.
– Vanaf A12: volg borden Station
– Sla vanaf de Bennekomseweg NIET rechtsaf naar het station, maar ga onder het spoor door: Klinkenbergerweg
– Na ong. 750 m bij verkeerslichten rechtsaf: Eikenlaan
– Waar de weg naar links gaat in een flauwe bocht: rechts af gaan
– Bruine borden Akoesticum volgen en doorrijden tot de parkeergelegenheid achter het gebouw.

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Toelichting programma  (alfabetisch)

Rembrandt Frerichs – De wereld rond met 88 toetsen

Rembrandt Frerichs speelde meerdere malen op het North Sea Jazz Festival, was artist-in-residence in de Doelen en speelt over de hele wereld.

De manier waarop hij constant op zoek is naar nieuwe mogelijkheden om piano te spelen zal hij in deze lecture voor de EPTA toelichten en demonstreren.

Bekend van zijn project “The Contemporary Forte Piano” aarzelt hij niet om grenzen op te zoeken. Niet alleen gebruikte hij in de afgelopen jaren repertoire uit de Oude Muziek als vertrekpunt voor improvisatie, ook voerde hij talloze gesprekken met musici, experimenteerde met nieuwe instrumenten, maakte baanbrekende programma’s en verraste vele bezoekers van zijn concerten.

Concreet heeft Rembrandt letterlijk de Fortepiano opgenomen en geïntegreerd in het instrumentarium van de Jazz en het stadium van experimenteren is daarbij reeds lang gepasseerd. Er is nu eerder sprake van ontwikkeling waarbij de grenzen nog lang niet in zicht zijn en de uitkomsten veel kunnen toevoegen aan het repertoiregebied.

“In deze lecture wil ik de deelnemers te laten proeven aan de ontwikkeling van je creativiteit en wat je met de piano nog meer kan behalve de duidelijke historische vakjes klassiek, jazz en pop en hoe je daar met je leerlingen op kan improviseren.

Door de ontwikkeling van mijn eigen projecten, heb ik een hoop tijd gestoken in het leren kennen van de verschillende kunstmuzieken uit het midden oosten, Amerika en India.

Ik zal de deelnemers graag meenemen op een muzikale ontdekkingsreis hoe je als pianist een uitdaging kan halen uit het spelen van muziek die eigenlijk NIET zo voor de hand liggend t is voor de piano. dit opent de oren van de pianisten en zal ze kunnen inspireren om zelf op een filosofischer manier om te gaan met hun eigen leerlingen en jezelf steeds open te laten staan voor klankbeleving en improvisatie een interactieve trip hoe je met simpele bouwstenen die uit de klassieke muziek of bovenstaande wereldmuziek komen zelf kan improviseren, ongeacht of je klassiek of licht geschoold bent.”

 

Huib Ramaer – De pianomuziek van Poulenc

Huib Ramaer drijft een eigen onderneming en is sinds 2007 parttime coach en docent muziekgeschiedenis bij Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ. Onderzoek, schrijven, spreken, optreden en lesgeven wisselen zich af in zijn werkpraktijk.

Huib Ramaer speelde vanaf zijn zesde bamboefluit, vanaf zijn dertiende piano. Als musicoloog studeerde hij aan de UvA en werkte hij voor het Kamermuziekcentrum De Suite (Amsterdam 1990-1993 en 2003), het Centrum Nederlandse Muziek (Hilversum 1994-2002), de Uilenburger Concerten van de Leo Smit Stichting (Amsterdam 1996-2004), Radio Vier onder meer met een radiocolumn wekelijks voorgedragen (2002-05) en als recensent voor De Volkskrant (2004-06). Kamermuziek, liedkunst en koorwerken hebben zijn speciale aandacht naast de nieuwste muziek van levende componisten, die hij regelmatig interviewt over hun werk. Hij is medeoprichter van Stichting de Muziekmijn (2002 tot heden) waarmee hij concerten organiseert (Het Bethaniënklooster Amsterdam) en een tiental CD-producties uitbracht.
Als concertinleider of presentator staat hij regelmatig voor het publiek in de concertzalen van de Doelen (Rotterdam), Tivoli Vredenburg (Utrecht), voor orkesten (Rotterdams Philharmonisch Orkest, Philharmonie Zuid Nederland) en voor de Vrijdag van Vredenburg (Stichting Omroep Muziek).

 

Henk Swinnen – Maene Straight Strung vleugel

 

Caspar Vos – Pianomuziek van Frederico Mompou

Jan Wijn – Masterclass aan twee masterstudenten

Jan Wijn studeerde aan het Amsterdams Conservatorium bij Cornelis Berkhout. Hij vervolgde zijn studies bij Bela Siki en Alicia de Larrocha. In 1960 won hij de eerste prijs op het Internationale Pianoconcours in Orense, Spanje. Dat betekende het begin van een opmerkelijke carrière.

In eigen land gaf hij vele recitals en trad hij als solist op met alle Nederlandse symfonieorkesten, waaronder ettelijke malen het Concertgebouworkest. Hij speelde in Engeland, Frankrijk en Duitsland en maakte tournees door Roemenië, Brazilië en Rusland. In 1976 moest hij zijn carrière beeïndigen in verband met verlammingsverschijnselen aan zijn rechterhand. Hij heeft zich sindsdien toegelegd op het spelen van pianomuziek voor de linkerhand.

Jan Wijn is sinds 1967 hoofdvakdocent piano aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij vele succesvolle leerlingen heeft opgeleid. Jan Wijn geeft regelmatig masterclasses in binnen- en buitenland en hij is een veelgevraagd jurylid voor concoursen.