Klik hier om u aan te melden

Locatie

ArtEZ conservatorium Zwolle
Aan de Stadsmuur 88, 8011 VD Zwolle

 

Programma zaterdag

10.00 uur  Ontvangst en koffie
10.30 – 11.30 uur  Evert Mostert Workshop Piano Adventures pianomethode
lees meer
11:30 – 12.15 uur  Daan Herweg Openbare les aan student Koen Gijsman lees meer
12.15 – 13.15 uur  Lunch
13.15 – 14.15 uur  EPTA-lid Niek Duiven Presentatie en uitvoering met leerlingen van Horizon
 met leerlingen van Simeon ten Holt lees meer
14.15 – 15.30 uur  Sepp Grotenhuis Openbare les en presentatie Nieuwe Lesvormen
ArtEZ & Toonladderspel lees meer
15.30 – 16.00 uur  pauze
16.00 – 17.00 uur  Albert Brussee De Mazeppa-muziek van Franz Liszt
een boekpresentatie lees meer
17.15 – 18.00 uur  Alg. Leden Vergadering
18:00 – 19.15 uur  Diner
19:15 – 19.30 uur  Uitreiking Frans Schreuderprijs
19.30  Nino Gvetadze Lecture Recital over de pianomuziek van Cyril Scott
lees meer

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

prijzen

Hele dag (inclusief congresboek, koffie, thee en lunch):

Voor EPTA leden en partners: € 50
Voor EPTA studentleden en conservatoriumstudenten: €40
Voor niet-leden: €65

U kunt zich aanmelden tot 23 november 2019.

Betalen:

a. De congresdag is standaard inclusief lunch en diner.
b. U kunt zich uitsluitend aanmelden via de website.
c. U kunt zich aanmelden tot 23 november 2019.
d. Bij aanmelding wordt u direct doorverwezen naar de betalingsmogelijkheid via Mollie payments.
e. Tot 22 november 2019 is annuleren met volledige restitutie (minus EUR 6) mogelijk;
bij annuleren tot 29 november 2019 vindt 50% restitutie plaats.
f. Als u niet over een internet verbinding beschikt, kunt u telefonisch een aanmeldformulier
aanvragen bij de administratie: (Mariska de Waard): 06-13534480.
Uw aanmelding via de post zal handmatig verwerkt worden.
Bezoekers van het congres zonder betaling vooraf kunnen geen aanspraak maken op de maaltijden.

 

~~~~~~~~~~~~~~~

 

Bereikbaarheid ArtEZ Zwolle:

Route en contact

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Toelichting programma  (alfabetisch)

Albert Brussee – De Mazeppa-muziek van Franz Liszt – een boekpresentatie

Albert Brussee werd op 6 mei 1946 te Apeldoorn geboren. Na zijn gymnasiumopleiding studeerde hij aan het Muzieklyceum te Amsterdam voor de hoofdvakken piano en schoolmuziek. Als leerling van Jaap Spaanderman, Danièle Dechenne en Ton Hartsuiker (voor moderne muziek) behaalde hij in 1971 het Einddiploma-Solospel met onderscheiding en besloot zijn studie in 1974 met de Prix d’Excellence, de meest prestigieuze muziekprijs in Nederland in die tijd. Van 1971 tot 1981 trad Albert Brussee regelmatig op, uitsluitend als solist, en was ook meerdere malen over de radio te horen. Nadien legde hij zich in verband met focale distonie aan zijn rechterhand als pianodocent en leraar Historische Ontwikkeling Piano aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag toe op lesgeven. Als redacteur van zowel het Piano Bulletin van EPTA-Nederland als het Tijdschrift van de Franz Liszt Kring publiceerde hij een groot aantal artikelen van muziekhistorische en pianopedagogische aard, ook in Engelse, Duitse, Hongaarse en Amerikaanse bladen. Door zijn reconstructie en uitgave van vroege versies van Liszts pianocyclus Harmonies poétiques et religieuses, tezamen twintig nog niet eerder gedrukte klavierstukken, heeft Albert Brussee vooral als Liszt-kenner naam gemaakt. Daarnaast componeert hij – in het verleden ook in samenwerking met wijlen Max Prick van Wely – pianomuziek, waarin een zekere invloed van de ‘lichte muze’ herkenbaar is. De laatste jaren treedt Albert Brussee weer vaker voor het voetlicht, zowel in recitals, lecture-recitals als lezingen. Hij bracht tot op heden zeven CD’s uit, die in vele tijdschriften en dagbaden lovend werden besproken. Voor meer informatie, zie www.albertbrussee.nl.

In 2014 verscheen van Albert Brussee Mazeppa in de romantische kunst – een interdisciplinair cultuurhistorisch onderzoek. In 2017 verscheen de Engelse versie van dit boek, waarbij het gedeelte over de Mazeppa-muziek van Liszt tot een separate monografie werd uitgewerkt. Tijdens de presentatie zal de auteur de nadruk leggen op  Liszts Mazeppa-etude, waarvan maar liefst vijf verschillende versies bestaan. De ontstaansgeschiedenis van dit werk illustreert daarom als nauwelijks een andere compositie van Liszt de stilistische ontwikkeling die hij als pianist en componist doormaakte. De lezing wordt verlevendigd met een aantal afbeeldingen en opnamen.“Bijzondere aandacht zal geschonken worden aan een onbekende tussenversie, die nog niet eerder werd uitgegeven en door de jonge veelbelovende pianist Nikola Meeuwen zal worden vertolkt.”

Niek Duiven en leerlingen – Presentatie en uitvoering van Horizon van S. ten Holt

“De meer-piano-composities van Simeon ten Holt (1923-2012) lijken door hun grootschaligheid buiten het bereik te blijven van “gewone” docenten en leerlingen. En afgezien van het beroemde en veel gespeelde “Canto ostinato” worden ze zelden uitgevoerd. Teveel georganiseer, te duur, dus…waarom zou je? Nou:
Omdat het fantastisch is om te doen, omdat het samen spelen van deze “nieuwe” muziek een prachtige en verrijkende ervaring is voor leerlingen.
Docent Niek Duiven doet verslag van een bijzonder studiejaar met Ten Holt’s “HORIZON”, dat onlangs werd bekroond met een openbare uitvoering in Eindhoven. Samen met zijn leerlingen Maxime Horsting, Misha Vonk (beiden scholier) en Edwin Mulder wordt daarnaast een deel van het stuk gespeeld op 2, maar zo mogelijk meer vleugels.”

Sepp Grotenhuis – Openbare les en presentatie Nieuwe Lesvormen ArtEZ & Toonladderspel

Sepp Grotenhuis maakt sinds 2001 deel uit van het team van hoofdvakdocenten aan het Artez Conservatorium in Zwolle. Hij draagt meer dan 40 jaar ervaring vanuit alle denkbare hoeken van het concertleven met  zich mee en zet zich vol overgave in om zijn studenten daarvan tijdens hun studie optimaal te laten profiteren.

Op ArtEZ is met ingang van studiejaar 2019-2020  een nieuw curriculum ingevoerd. Om in te spelen op de het gedurende de afgelopen 15 jaar wezenlijk veranderde beroepsprofiel  van de uitvierend musicus , zijn op Artez het opleidingsprofiel, lesinhoud, lesvormen en toets- en beoordelingsprocedures herontwikkeld en zodanig aangepast dat voor docenten ruimte ontstaat een eigentijdse en eigenzinnige  invulling te geven aan het muziekonderwijs en voor studenten om meer eigenaarschap te nemen over hun ontwikkelingsroute tijdens hun studie.  Vanochtend zal Sepp Grotenhuis kort toelichten wat de effecten op de werkvloer van de pianoafdeling zijn voor de studenten en voor hemzelf.

 

Nino Gvetadze – Lecture Recital over de pianomuziek van Cyril Scott

J.C. Villaroel

Nino Gvetadze studeerde in Tbilisi bij Veronika Tumanishvili, Nodar Gabunia en Nana Khubutia. Na haar afstuderen verhuisde Nino naar Nederland om te studeren bij Paul Komen en Jan Wijn.
Nino won de tweede prijs, de persprijs en de publieksprijs op het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours 2008. In 2010 won ze de prestigieuze Borletti-Buitoni Trust Award.

Nino wordt door het publiek en collega-musici geprezen om haar bewonderenswaardige schittering en haar uitstekende gevoel voor klankkleur en kleur. Ze werkte met dirigenten als Michel Plasson, Yannick Nézet-Séguin, Michel Tabachnik, John Axelrod en Jaap van Zweden en onder meer met filharmonische orkesten in Rotterdam, Den Haag, Brussel, Lille, München, Warschau, Gdansk, Espoo-Helsinki, Istanbul, Seoul, Cannes.  In recital trad zij  onder meer op in Hannover (PRO MUSICA Preisträger am Klavier-Zyklus), Luzern Piano Festival, Festival Piano aux Jacobins (Toulouse). Als vaste gast van het Kuhmo Kamermuziekfestival trad ze ook op met het Tapiola Sinfonietta en Joensuu City Orchestra in Finland.

Nino nam 2 solo CD’s op bij het Nederlandse Challenge Classics label: haar album “Visions” uit 2019 met solowerken van de Engelse componist Cyril Scott. In november 2019 presenteerde zij de CD bij de BBC in Londen. De CD kreeg 5 sterren in de Volkskrant en een 9 in Luister. De Challenge CD “Ghosts” met de 24 Préludes van Chopin, werd door Radio Klara beoordeeld met: “Een aantrekkelijk en gevarieerd Chopin-programma en wat speelt Nino Gvetadze dit alles gevoelig en mooi, en met een opvallend rijke pianoklank.”

Nino Gvetadze speelt op een Steinway, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Nino Gvetadze zal muziek spelen en vertellen over de pianomuziek van de Engelse componist Cyril Scott (1879-1970).
www.ninogvetadze.net

Daan Herweg – Openbare les

Jazzpianist / producer Daan Herweg is bekend van o.a. Caro Emerald, Pete Philly, Finn Silver, TV show All You Need is Love, jazzquintet Quincey Teus Nobel, Nel Sessies, Anne Chris en Henk Kraaijeveld. Hij werkte met vele bekende Nederlandse artiesten als pianist en songwriter en producer. Nu speelt hij muziek van zijn trioplaat Lucid Musings, en nieuw recent werk.
Zijn composities zijn gelaagd en pianistisch, zgn Lyrical Modern Jazz.  Persoonlijke, verhalende muziek die Herweg zelf uit moet voeren. Muziek over de kunst om je te laten gaan, in het nu te zijn, over betovering, liefde maar ook het ambacht van jazzpiano.
Door Daan’s veelzijdige carrière als componist van hits enerzijds en vrije improvisator anderzijds is de muziek zowel meeslepend als ook intellectueel gelaagd.
Melancholie, duisternis, humor, wildheid het zijn allemaal geschikte kwalificaties.

Docent ArtEZ Zwolle Daan Herweg en leerling Koen Gijsman.
Openbare jazz en pop pianoles waarin we proberen in te gaan op instant arranging, improvisatie en de wisselwerking met klassieke frasering en techniek.

Evert Mostert – Workshop Piano Adventures pianomethode

Evert Mostert studeerde schoolmuziek en piano aan het Brabants Conservatorium. Hij had les van Frans van der Tak en Ton Demmers en volgde meerdere masterclasses in binnen- en buitenland. Hij is actief als cabaret- en balletbegeleider en begeleider van diverse koren. Hij speelt regelmatig mee met concerten mee van de koninklijk harmonie van Thorn. Met het koperkwintet van die harmonie maakte hij in 2007 een succesvolle concertreis door China. Sinds 1997 is Evert als docent piano en A.M.V. werkzaam aan de muziekschool van Veldhoven. Ook is hij vanuit die muziekschool betrokken bij de muzieklessen op de basisscholen van Veldhoven en omstreken.
Als bevlogen pianodocent is hij o.m. actief geweest met de methode Keys4Music die leerlingen in groepslessen vanaf het eerste begin leert transponeren op de piano.

Evert is vertaler en bewerker van de meest verkocht pianomethode van Noord-Amerika: Piano Adventures. Daarvan zijn inmiddels alle niveaus (1 t/m 6) verkrijgbaar. Momenteel werkt hij met zijn Nederlands vertaalteam aan de vertaling van de docentenhandleiding van Piano Adventures en My First Piano Adventure.
De Nederlandstalige editie van Piano Adventures is in korte tijd uitgegroeid tot een veelgebruikte beginnersmethode in Nederland. De pianistisch geschreven stukken en etudes motiveren de leerling, zeker in combinatie met de fantastische begeleidings-cd die een enorm scala aan muzikale stijlen bevat. Hoe is de methode ontstaan? Wat maakt deze methode uniek? Wat is het verband tussen de twee boeken per niveau? Wat zijn de kernpunten van de methodiek? Hoe wordt gewerkt aan techniek, leesvaardigheid, luisteren, improviseren, theorie, klankbalans, pedaalgebruik? Hoe kun je werken met de begeleidings-cd of de Player App? Teveel vragen voor een uur:  toch zal ik er zoveel mogelijk behandelen in deze presentatie!