Oude nummers

  • Oude Piano Bulletins zijn in beperkte mate nog na te leveren. Wilt u informatie over de verkrijgbaarheid van een Piano Bulletin en toezending daarvan, neem dan contact op met de administratie van EPTA Nederland: administratie@eptanederland.nl.
  • Alle Piano Bulletins (vanaf 1983) liggen ter inzage in het EPTA Documentatiecentrum (EDC) in de Openbare Bibliotheek te Amsterdam.

Inhoudsopgaven

1983 / 1984 / 1985 / 1986 / 1987 / 1988 / 19891990 / 1991 / 1992 / 1993 / 1994 / 1995 / 1996 / 1997 / 1998 / 1999 / 2000 / 2001 / 2002 / 2003 / 2004 / 2005 / 2006 / 2007 / 2008 / 2009 / 2010 / 2011 / 2012 / 2013 / 2014 / 2015 / 2016 / 2017

 

Alle themanummers  

 

    Jaargang 34

  1. 99. 2016/3
    Inhoud

    “Intensief met muziek bezig zijn vind ik leuker met z’n drieën dan in m’n eentje” Gesprek met de nieuwe EPTA-voorzitter Bart van de Roer Christo Lelie 3
    Het sostenutopedaal: terecht vergeten? Daan Boertien 17
    Vergeten pianomethodes Olga de Kort 28
    De pianomuziek van Erik Satie: Terloops gecomponeerd, nadrukkelijk aanwezig Marcel Worms 38
    Olivier Messiaen: Préludes pour piano Emanuel Overbeeke 47
    De modaal-impressionistische klaviermuziek van Bernhard van den Sigtenhorst Meyer, deel II Albert Brussee 51
    Uit de collectie van…. Een bundel van en voor Bernhard van den Sigtenhorst Meyer Christo Lelie 61
    Piano blues in de lespraktijk – Over basiselementen en codes Tilmar Junius 69
    De duale toonreeks, theorie en toepassing – Nieuwe theorie voor het bepalen van toonsystemen voor (jazz)-improvisaties René Kluiving 75

     

  2. 98. 2016/2
    Inhoud

    Geen dag zonder muziek: Vsevolod Zaderatski en zijn strijd om zijn muziek te laten overleven Olga de Kort 3
    “In het streven naar omhoog vindt de boom zijn schoon” Albert Brussee 70 jaar Remon Holsbergen 10
    De modaal-impressionistische klaviermuziek van Bernhard van den Sigtenhorst Meyer, deel I Albert Brussee 22
    Uit de collectie van… De Método completo de piano van Pedro Albéniz, vader van de Spaanse pianoschool Christo Lelie 37
    De Jaargetijden van Pēteris Vasks – Statement van hoop, geloof en liefde van een atheïst Marcel Worms 49
    De ontwikkeling van de fortepiano met zes octaven in Wenen rond 1801 Birgitta Arts 59
    Mozart in de vertolking, pedagogiek en uitgaven van Artur Schnabel Frans Schreuder 67
    Understanding Classical and Early Romantic Dynamics, Part 2 Bart van Oort 73
    In memoriam Jan Laurens Hartong Jarmo Hoogendijk 83

  3. 97. 2016/1
    Inhoud

    Themanummer Key Connections

    Proceedings of the 37th European Conference of EPTA Associations Amsterdam 22-25 October

    Iberian Flavours Emerging from Domenico Scarlatti’s and Carlos Seixas’ Harpsichord Sonatas –Luís Pipa (Portugal) 6
    Antonin Reicha and his 36 Fugues for Piano – Jean-Jacques Dünki (Switzerland) 12
    Ferruccio Busoni and the Art of Piano Playing – Geoffrey Madge (Netherlands/Australia) 18
    Erwin Schulhoff – The Lost Generation – Michal Tal (Israel) 26
    Working with Composers: A Musician’s Gift – Ralph van Raat (The Netherlands) 30
    Understanding Classical and Early Romantic Dynamics 1750-1830 – Bart van Oort (The Netherlands) 38
    An Introduction to the Consideration of Tone for Pianists Murray – McLachlan (UK) 53
    Avoiding ‘Fugue State’ when Playing Bach’s Fugues – Vera Fonte, Luís Pipa (Portugal) 58
    The Art of Improvising as a Means of Connecting with your Sound – Robijn Tilanus (The Netherlands) 66
    Interconnections: Performance, Pedagogy, Research – Mary Lennon (Ireland) 69
    The Taubman Piano Approach: A Coordination of Elements – Angelin Chang (USA) 77
    PechaKucha: Seven New Pathways in Teaching – Flor Verhey (The Netherlands) 85
    The Study Lab Project: An Evidence-based Approach in Preparing Students for a Public Recital – Frank C. Bakker, Jan Kouwenhoven, Michiel Schuijer, and Raôul R.D. Oudejans (The Netherlands) 92
    What Neuroscience Can Tell Musicians about Learning and Memory – Lois Svard (USA) 102
    Linguistics in Teaching – Justin Krawitz (South Africa/USA) 109
    Pianists’ Hand Biomechanics and Evenness Touch Control: Heritage and New Knowledge –Sang-Hie Lee (USA) 116
    Pianists’ Muscles – A Key Connection – Hara Trouli (UK) 121
    Key Connections Photo Album 127

  4. Jaargang 33

  5. 96. 2015/3
    Inhoud

    “Het leven is veel te kort voor alles” – Interview met Geoffrey Madge Joost Boekhoven 3
    De pianomuziek van Arvo Pärt: meer dan mystiek en meditatie Marcel Worms 13
    Sergej Bortkiewicz – De teruggevonden pianowerken Wouter Kalkman en Klaas Trapman 21
    Muziekbijlage:Sergej Bortkiewicz – Mazurka in a, opus 64 nr. 1 36-37
    Tinnitus en de pianodocent, gaat dit samen? Henri Nijsten 38
    De pianomuziek van Paul Dukas Emanuel Overbeeke 44
    “De raarste muziek die ik ooit gehoord heb” Een kleine geschiedenis van de blues Tilmar Junius 52
    Van jong tot oud – column Wieke Karsten 60
    Een eeuw Poolse pianistiek – Jan Ekier (1913-2014) Jan Marisse Huizing 62
    Franse kinderalbums voor het beginonderwijs – een terra incognita Olga de Kort 67
    E-learning, online piano-onderwijs en de toekomst van de lespraktijk Alexander Buskermolen 73
    Schnabel-notities Geoffrey Madge 76

  6. 95. 2015/2
    Inhoud

    ‘Key Connections’ 39ste Internationale EPTA-Conferentie in Amsterdam 3
    Klassieke pianomuziek van Curaçao: een ondergewaardeerd onderdeel van ons cultureel erfgoed Marcel Worms m.m.v. Joop Halman  10
    ‘Gelukkig, niet ál te Frans’  Interview met Eric Heidsieck Albert Brussee en Jan Marisse Huizing 23
    Romantiek voor kleine pianohanden – West-Europese kinderalbums uit de negentiende en begin twintigste eeuw Olga de Kort 33
    Improviseren – wat is dat eigenlijk? Bert Mooiman 41
    Uit de collectie van… Brieven van negentiende-eeuwse pianisten aan pianofabrikanten.  Deel 2. Sophie Menter en Kornél Ábrányi aan Ludwig Bösendorfer Christo Lelie 48
    Musiceren, studeren en het brein, deel 2 (slot) Wieke Karsten 57
    Skrjabin in Nederland: een moeizame verkenningstocht door een vuurzee van kritiek Olga de Kort 64
    Artur Schnabel en zijn Beethoven-interpretatie Jan Marisse Huizing 70

  7. 94. 2015/1
    Inhoud

    Musiceren, studeren en het brein, deel 1Wieke Karsten 3
    “Onderzoek naar vrouwenmuziek: het belangrijkste in mijn zestigjarige beroepspraktijk”. Interview met Liana Şerbescu Christo Lelie 11
    De pianist als slagwerker Daan Kortekaas 29
    Simon Vestdijk en de piano Emanuel Overbeeke 39
    Fuga a 4 voci in C Simon Vestdijk 46
    Een levende cadenza Bram de Vree 48
    Interview met Rembrandt Frerichs  Remon Holsbergen 55
    Uit de collectie van… Brieven van beroemde negentiende-eeuwse pianisten aan pianofabrikanten, deel 1. Alfred Jaëll aan Eugène Schaeffer, directeur van Érard Christo Lelie 62
    Pop-grooves maken in de pianoles, deel 2 (slot) Jaco Benckhuijsen 68
    Kinderalbums in de Sovjet-Unie van 1920-1980 Olga de Kort 73

  8. Jaargang 32

  9. 93. 2014/3
    Inhoud

    Art Tatum – Solovariaties  Tilmar Junius 3
    “Ik houd van mooie muziek”. Interview met pianist Rob van Kreeveld Jan Marisse Huizing en Albert Brussee 10
    Een kijkje in de jazzpianoles Bastiaan van der Waals 19
    On Cecil Taylor Kaja Draksler 28
    Klassiek en jazz piano studeren in de ‘Big Apple’ Jochem Le Cointre 36
    Piano en het concept van clave in de wereldmuziek Jan Laurens Hartong 41
    Czerny als bron van inspiratie voor het improviseren Bert Mooiman 46
    Piano-improvisatie in het dansvakonderwijs Christo Lelie 57
    Onbekend en onbemind Column door Wieke Karsten 75
    Navigeren met harmonie. Over de logica van akkoordprogressies in tonale improvisatie  Karst de Jong 77
    Popgrooves maken in de pianoles, deel 1 Jaco Benckhuijsen 83
    Van jazz tot gothic. Pianoalbums voor nieuwe generaties uit Italië, Engeland en Tsjechië Olga de Kort-Koulikova 90
    “Pianomuziek moet aansluiting vinden bij muzikale wereld van jongeren” . Interview met Remo Vinciguerra Olga de Kort-Koulikova 97

  10. 92. 2014/2
    Inhoud

    “Samen met de leerling meegevoerd worden in een wereld
    vol verrassingen en fantasie” Interview met Franco Scala – Marlies van Gent 3
    Nineteenth-century expressive performing practices preserved
    in the playing of the oldest pianists on record – Neal Peres Da Costa 10
    Do-re-mi in de pianoles – Opvoeden van musici in een AMV-arme tijd –
    Irene Postma 25
    ‘Stotteren’ op de piano: een waarachtig fenomeen? – Robert van de Vorst 34
    Uit het hoofd, uit het hart  – Column door Wieke Karsten 39
    In de schaduw van Tsjaikovski – De eerste Russische pianoalbums voor kinderen –
    Olga de Kort-Koulikova 41
    Presteren (z)onder druk – Martine van der Loo en Liesbeth Citroen 49
    Uit de collectie van…  Het Parijse muziekleven in mei/juni 1928 – Albert Brussee 56
    De pianomuziek van Modest Moesorgski – Emanuel Overbeeke 63
    De pianomuziek van Francisco Mignone – Chopin in Brazilië – Marcel Worms 68
    Jezelf als product: ARBO voor zelfstandige kunstdocenten – Allard Bentvelsen 74

  11. 91. 2014/1
    Inhoud

    Pianisten en Autisme Roger Brakelé – 3
    Parallels of Daniel Gottlob Türk’s Keyboard Sonatas to the Standard Classical Repertoire Dr. Michael Tsalka – 14
    Interview met Marjes Benoist over lesgeven aan jong talent Olga de Kort – 27
    Zelf-ontvangst Column door Wieke Karsten – 34
    Liszts ‘Via Crucis’ Willem Brons – 36
    Een blik in de pop-pianoles Jeroen Zuidwijk – 42
    Piano, psychologie en onderwijs. Verslag van de EPTA-studiedag van 6 oktober 2013 Marc Pauwels – 45
    Uit de collectie van… Brieven van Moriz Rosenthal aan de componist Renato Bellini Christo Lelie – 51
    Dyslexie in de lespraktijk Femke Hockx – 69
    Rian de Waal en de kunst van de virtuoze pianotranscriptie Christo Lelie – 73
    Delaborde in Leipzig – enkele opmerkingen en aanvullingen Albert Brussee/Christo Lelie – 78

  12. Jaargang 31

  13. 90. 2013/3
    Inhoud

    Tweehonderd jaar Charles Valentin Alkan Christo Lelie – 3
    Uit de collectie van… Een fascinerende brief van Alkans zoon
    Élie-Miriam Delaborde Christo Lelie – 23
    Hand en piano – Handreikingen voor de lespraktijk Marlies Prenger – 29
    Improviseren in het flamenco-idioom René Kluiving – 40
    Bali in de pianoliteratuur Henk Mak van Dijk – 47
    De pianomuziek van Richard Wagner Emanuel Overbeeke – 59
    Kleurpotloden Column door Wieke Karsten – 64
    Down a path of wonder ‘Le Sacre du printemps’ op vier Érard-vleugels Maarten van Veen – 66
    De ‘Grandes Études’ van Jean-Amédée Le Froid de Méreaux Jan Marisse Huizing – 71
    Voordelen van het onafhankelijk zijn Henk Ekkel over zijn werk aan de Academie Muzikaal Talent Olga de Kort – 76

  14. 89. 2013/2
    Inhoud

    “Voor ieder stuk moet men een ander uitdrukkingsmiddel vinden”. Interview met Dmitri Bashkirov Jan Marisse Huizing – 3
    “Ik had met Youra geluk”. In gesprek met Youri Egorovs pianodocente Irina Doebinina Olga de Kort – 8
    De angsten van een concertpianist. Met Youri Egorov op concertreis Jan Brokken – 17
    Sergej Prokofjev – Vluchtige momenten met grootmoeder en de kinderen Flor Verhey – 30
    De pianosonates van Sergej Prokofjev Emanuel Overbeeke – 36
    Spelen voor Tolstoj Christo Lelie – 42
    Improvisatiespelletjes voor een eenzame regenachtige dag Tilmar Junius – 56
    Medtner as Pianist and Composer Geoffrey Madge – 61
    Hugo van Dalen: een pionier van Russische en Sovjet pianomuziek in Nederland Olga de Kort – 70
    Onderdelen van de pianoles Cleem Determeijer – 76
    EPTA-Congres 2013 naar Amsterdam – 90

  15. 88. 2013/1
    Inhoud

    “De emotie ligt in de structuur van muziek besloten”. Interview met Jean-Bernard Pommier
    Christo Lelie en Jan Marisse Huizing – 3
    “Leave some room to be bad”. Portret van Dave Brubeck (1920-2012) Tilmar Junius – 15
    Fortepiano, de weg terug. Verslag van een lezing door Edwin Beunk Christo Lelie – 20
    Basis-aanslag en articulatie in de Klassieke Periode Bart van Oort – 29
    Over stomme clusters, pianoduo’s, zitcomfort en educatie… Lestari Scholtes – 46
    10 jaar ‘Bijdehandjes’. Een terugblik op tien jaar auditief onderwijs aan jonge kinderen Erna Fransen en Mieke de Jong – 53
    Uit de collectie van… Enkele muzikale wonderkinderen Christo Lelie – 62
    VRIJ SPEL: De zeven facetten van improviseren Robijn Tilanus – 71
    “Je moet op tijd aan de bel trekken”. Interview met psychiater en violiste Esther van Fenema over podiumangst Olga de Kort – 76
    In memoriam Charles Rosen – 83
    In memoriam Simeon Ten Holt – 84

  16. Jaargang 30

  17. 87. 2012/3
    Inhoud

    Themanummer Claude Debussy

    Claude Debussy en het impressionisme Leo Samama – 4
    “Debussy is geen impressionist maar een hyperrealist”. Interview met Jan Michiels Jan Marisse Huizing – 10
    De ‘impressionistische’ pianomuziek van Claude Debussy Emanuel Overbeeke – 21
    Over en rond Debussy’s bijzondere gelegenheidscomposities Frans Schreuder – 29
    Debussy als bewerker – een inleiding Albert Brussee – 35
    Jazz goes Debussy “Het gaat me meer om de klankkleuren”. Interview met jazzpianist Rob van Bavel* Tilmar Junius – 49
    Debussy in citaten van grote pianisten Christo Lelie – 54
    Hans Henkemans als Debussy-vertolker Jan Marisse Huizing – 66
    Debussy voor twintig vingers. Pianoduo Scholtes & Janssens over het uitvoeren van Debussy’s duo-repertoire voor piano Lestari Scholtes en Gwylim Janssens – 75
    Een Debussy-serenade op YouTube Henk Mak van Dijk – 80
    ‘Russische impulsen’ in de muziek van Debussy Olga de Kort – 88

    * Link voor de geluidsfragmenten bij het intervieuw met  Rob van Bavel: http://www.robvanbavel.com/album/the-ghost-the-king-and-i-4/
    * Link voor het downloaden van de bladmuziek van Rob van Bavel: DBC_one en DBC_two

  18. 86. 2012/2
    Inhoud

    Charles Griffes – een veelbelovende en vooruitstrevende Amerikaanse componist Lodewijk Crommelin – 3
    “Je leert het meeste van jezelf door de dingen zelf te zoeken”. In gesprek met Joop Celis
    Jan Marisse Huizing – 16
    Takadimi – klanktaal voor het ritme Daniël Salbert – 25
    Beethoven: Van manuscript tot moderne uitgave. Het gebruik van verschillende uitgaven in de lespraktijk
    Bram de Vree – 33
    Uit de collectie van… Een papieren Beethoven-monument Christo Lelie – 43
    Johann Sebastian Bachs tweestemmige Inventies, deel 2 Willem Brons – 51
    Pianomuziek van Johannes Gijsbertus Bastiaans Emanuel Overbeeke – 64
    Nikolaj Zaremba (1821-1879) en zijn betekenis voor de Russische Muziek Olga de Kort – 69
    Innerlijk luisteren Else Krijgsman – 75
    Pianists in Pain! Part II: Physiology of Tension Dr. Hara Trouli – 84

  19. 85. 2012/1
    Inhoud

    “Lesgeven is een kwestie van wederzijds vertrouwen” Christo Lelie in gesprek met de nieuwe EPTA-voorzitter David Kuyken – 3
    Johann Sebastian Bachs tweestemmige Inventies (deel 1) Willem Brons – 18
    Kees van Houten over Die Kunst der Fuge. Een pythagoreïsch raadsel Eric Schoones, met bijdragen van Willem Brons, Maarten ’t Hart en Ivo Janssen – 30
    Speelbare eigentijdse muziek in de lespraktijk Ralph van Raat – 35
    Componeren in de pianoles: een introductie Jan van Wijk – 43
    Leren van binnenuit in het piano-onderwijs Marcela Simons-Clarisse – 52
    Uit de collectie van… De laatste foto’s van Albert Schweitzer Frans Schreuder – 58
    Ontwikkeling: kennis en inzicht vroeger en nu Gerben Makkes van der Deijl – 60
    Some Basics of Physical Prowess and Musicianship at the Piano Alan Fraser – 66
    Pianists in Pain! Part I: Medical Conditions Hara Trouli – 72

  20. Jaargang 29

  21. 84. 2011/3
    Inhoud

    Themanummer Franz Liszt

    Franz Liszt 1811-2011 – 3
    Liszt als pianist en leraar, onbekende getuigenissen, een anthologie Christo Lelie – 5
    De brug naar transcendent spel. Interview met France Clidat Marcel Baudet – 22
    Franz Liszt en de etude Emanuel Overbeeke – 29
    De pianistische invloed van Franz Liszt op Ferruccio Busoni Geoffrey Madge – 36
    Franz Liszt: de late en de vroege stukken Emanuel Overbeeke – 45
    De invloed van Franz Liszt op de pianomuziek van Debussy Serge Gut – 51
    Franz Liszt in Nederland Albert Brussee – 65
    Liszt en Rusland Olga de Kort – 89
    Verslag van een Liszt-zomercursus voor jong pianotalent Marjes Benoist en Marlies van Gent – 98
    Uit de collectie van… Jan Marisse Huizing – 102
    Franz Liszt en de pianobouw Christo Lelie – 104
    Liszts Boisselot-vleugel in Weimar. Van origineel naar kopie Erich Tremmel, Viviana Sofronitsky, Paul McNulty – 122

  22. 83. 2011/2
    Inhoud

    “Ik voel me verwant met de hedendaagse muziek”. Interview met Ralph van Raat Olga de Kort en Jan Marisse Huizing – 3
    De faalangstige pianoleerling Agnes Oostelbos – 12
    Het onderwijzen van tonale improvisatie Bert Mooiman – 19
    “Een goede leraar maakt zichzelf overbodig”. Interview met pianomeester Tamás Vásáry Christo Lelie – 28
    Improvisatietechniek bij Mozart en Charlie Parker Ab Schaap – 36
    Alexander Borovsky en zijn assistent Franz Weisz Henri Nijsten – 42
    Pianoles op school: Van chaos en herrie tot Burgmüller en Clementi Renée Braams – 52
    Carl Eduard Hartknoch. Vooruitstrevende pianistische ideeën en ouderwetse polyfonie Bart van Sambeek – 56
    Uit de collectie van… Een onvoltooid pianowerk van Hans von Bülow Christo Lelie – 62
    Terugblik op het 9de Internationaal Franz Liszt Pianoconcours Peter van Korlaar – 66
    In memoriam Rian de Waal Christo Lelie – 73

  23. 82. 2011/1
    Inhoud

    Pendelen tussen oud en nieuw. Interview met Paolo Giacometti Marcel Baudet – 3
    Chopin en het Italiaanse rubato Job ter Haar – 12
    Charmant en vergeten. Een portret van Hans Osieck (1910 – 2000) Kees Weggelaar – 20
    ‘Extended techniques’ in de pianoliteratuur. Alles wat nooit mocht op pianoles Luk Vaes – 30
    Van blad spelen voor pianisten Jeroen Riemsdijk – 38
    Uit de collectie van… Van Cramer tot Bülow Christo Lelie – 48
    Pianodocent: tussen traditie en toekomst Steven Faber – 60
    Theatrale Toetsen – over verbeelding bij het pianospelen Flor Verhey – 65
    Spelen met klank – EPTA Methodiekprijs 2010 – 73

  24. Jaargang 28

  25. 81. 2010/3 ‘De eerste vijf jaar’
    Inhoud

    Themanummer Beginonderwijs

    Een brede basis. Capita selecta uit het moderne beginonderwijs Marc Pauwels – 3
    “Niet de muziek staat centraal, maar het kind”. Een ontmoeting met Magda Evertse Flor Verhey en Hetty Floors – 11
    Aap – Patroon – Mies. Notenlezen in het aanvangsonderwijs Robert Harris – 21
    De eerste vier jaar van de piano-opleiding in Rusland Olga de Kort-Koulikova – 27
    ‘Pre-ABC van het pianospel’ Sigrid Lehmstedt – 37
    Motor imagery. Een cognitieve strategie voor het (her-)leren van bewegingen Prof. dr.Theo Mulder – 47
    “Eerst een zwemdiploma, dan pas op pianoles”. Gesprek met Leny Bettman, de eerste pianolerares van
    Lucas en Arthur Jussen Christo Lelie – 58
    De basis de breedte in. Niet-klassieke tradities als inspiratiebron voor improvisatie en arrangeren Tilmar Junius – 64
    De muzikale opvoeding van eigen kinderen: lust of last? Andreas Schell – 70
    Het Programma Inleidend Piano Onderwijs (PIPO): Het verwezenlijken van een muziekpedagogisch ideaal Bastiaan van der Waals en Mijntje Keijzer – 77
    “We moeten leren om veel meer vanuit de leerling te denken”. Interview met Jan van Harten van Kunstencentrum De Kom Flor Verhey – 84
    Toetsing van het beginonderwijs in de privé-sector. Terugblik op negen jaar Landelijk Graadexamen Systeem Coosje de Wit – 90

  26. 80. 2010/2
    Inhoud

    Chopin en de salon Emanuel Overbeeke – 3
    Chopin en Bellini – Belcanto op de piano Bert Mooiman – 10
    24 preludes voor piano uit de vroege virtuozentijd, 1790-1835, deel 2
    Jeroen Riemsdijk – 19
    Schumanns Kinderszenen – achtergronden, bespreking en
    Interpretatie Willem Brons – 32
    Chopin, Schumann en Liszt op de barricades! Albert Brussee – 38
    “Een pianist kan zijn individualiteit niet ontkennen”. Interview met Emanuel Ax Christo Lelie – 54
    Isaac Albéniz en zijn Iberia Yoram Ish-Hurwitz in gesprek met prof. J.Torres – 60
    Een ontmoeting met Horowitz Geoffrey Madge – 65
    Bach heeft in zijn tijd nooit de krant gehaald Gert-Jan Lokhorst – 68
    Uit de collectie van… Vier opmerkelijke pianisten-autografen Christo Lelie – 76
    Toe aan iets anders? – 82

  27. 79. 2010/1
    Inhoud

    24 Preludes voor piano uit de vroege virtuozentijd, 1790-1835 Jeroen Riemsdijk – 3
    No nonsense en het nanomoment. Een portret van pianiste en pianopedagoge Janine van Mever
    Marcel Baudet – 14
    ‘In je hoofd, uit het hoofd’. Een verkenning van enkele publicaties over de werking van
    het geheugen bij het instuderen en uitvoeren van pianomuziek. Christine van der Weij – 24
    De pianomuziek van Willem Pijper Emanuel Overbeeke – 32
    A prima vista spel, het fenomeen ontrafeld Sarah Beernink – 38
    Hoog, Sammy, kijk omhoog Jan Kortie – 44
    Carl Krill (1846-1927). Portret van een ‘vereerder der moderner richting’
    Olga de Kort-Koulikova – 48
    Uit de collectie van… Dinu Lipatti in Amsterdam Jan Marisse Huizing – 57
    Speeltips voor de Kleine Prelude in F van J.S. Bach Joop Albracht – 59

  28. Jaargang 27

  29. 78. 2009/3
    Inhoud

    Themanummer Joseph Haydn

    Eindelijk gerechtigheid voor Haydn Christo Lelie – 3
    Een korte schets van Haydns leven en stijlkenmerken Albert Brussee – 4
    “Bij Haydn moet je veel meer spreken dan zingen”. Interview met Kristian Bezuidenhout Jan Marisse Huizing – 8
    Voor welke klavierinstrumenten componeerde Joseph Haydn? Christo Lelie – 17
    Haydn en de Engelse klassieke pianostijl Bart van Oort – 33
    Haydns klaviermuziek ‘revised’ en ‘ revisited’ Frans Schreuder/Christo Lelie – 45
    Haydn in citaten – 50
    De klaviersonates van Joseph Haydn in vogelvlucht Albert Brussee – 59
    De ‘Klavierstücke’ van Franz Joseph Haydn Sylvia Berry – 80
    Joseph Haydns ‘Zeven laatste Kruiswoorden’. Kerkmuziek op de piano Willem Brons – ­86
    Uit de collectie van… Vroege Haydn-literatuur Christo Lelie – 93
    Haydns ‘Flötenuhren’ als bron voor de uitvoeringspraktijk Christo Lelie – 98
    Een Franse kijk op Haydn? Pieter-Jelle de Boer – 109

  30. 77. 2009/2
    Inhoud

    Interview met Arielle Vernède Christo Lelie – 3
    Aantekeningen naar aanleiding van de expositie over salonmuziek Albert Brussee – 12
    ‘Gioco Armonico’, aleatorische salonmuziek anno 1835 Christo Lelie – 24
    Muziek als taal – spreken aan de piano Geoffrey Madge – 28
    De oostenwind waait naar het westen, deel 2 Henk Mak van Dijk – 33
    Bohuslav Martinu, van kerktoren tot kosmopoliet 1890-1959 Hetty Floors en Flor Verhey – 39
    Muzikale impressies uit China Jan Marisse Huizing – 45
    De pianomuziek van Ton de Leeuw Emanuel Overbeeke – 49
    Met hoofd en hart. Interview met methodiekdocent Marc Pauwels Flor Verhey – 57
    Uit de collectie van….Op bezoek bij Enescu’s schatbewaarder Christo Lelie – 62
    “Opdat u deze muziek beter kunt begrijpen speel ik ze nog een keer!”: Dmitri Sjostakovitsj als pianist en pianocomponist Olga de Kort-Koulikova – 66

  31. 76. 2009/1
    Inhoud

    De oostenwind waait naar het westen, deel 1 Henk Mak van Dijk – 3
    “I feel a great musical power in you”. In gesprek met Thomas Beijer Marcel Baudet – 16
    De hand op de toetsen Christoph Wagner en Ulrike Wohlwender – 24
    Het vak ‘Pianoklas’ aan het Koninklijk Conservatorium Bert Mooiman – 30
    “Je moet toch vooral jezelf zijn”. Interview met Hannes Minnaar Jan Marisse Huizing – 36
    (Uit) de collectie van…het Pianolamuseum Christo Lelie – 43
    Interactie als werkvorm in de pianoles Robert Harris – 54
    Toonladders en oefeningen: een last of een lust? Joop Albracht – 59
    Motivatie, van theorie naar praktijk Sarah Beernink – 62
    ‘The Dawn of Recording’. Steen van Rosetta van de negentiende-eeuwse uitvoeringspraktijk ­Christo Lelie – 67
    Tweeledig monument voor Youri Egorov Jan Marisse Huizing – 72

  32. Jaargang 26

  33. 75. 2008/3
    Inhoud

    Techniek als dienaar van de muziek. Een interview met Ruth Nye Bas van Bommel – 3
    Caution: Musicians at play. Dagboekaantekeningen uit Marlboro, 8-14 juli 2008 Mariana Izman – 8
    Muziek en brein Ben van Cranenburgh – 14
    De pianomuziek van Rudolf Escher Emanuel Overbeeke – 27
    “Je staat vrij, vast en soepel”. Techniek in balans Jeroen Riemsdijk – 34
    Een portret van de componiste Tamara Ibragimowa
    ‘In the garden of my soul’ Kees Weggelaar – 45
    Uit de collectie van… Carl Czerny over improvisatiekunst Christo Lelie – 52
    Drie composities vergeleken Albert Brussee – 56
    Bram Boelee, concertpianist Loes Ledeboer – 62

  34. 74. 2008/2
    Inhoud

    Klank zoekt Beeld. Hoe beeldende kunst de pianist van dienst kan zijn Geert Dhondt – 3
    “Mijn docenten hebben me gemaakt tot de persoon die ik nu ben”. Interview met Liszt-laureate Nino Gvetadze Christo Lelie – 18
    Samuil Maykapar en zijn pianomuziek voor kinderen Olga de Kort-Koulikova – 29
    Leren is (te) doceren Sarah Beernink – 37
    Groepslessen in het piano-onderwijs Steven Faber – 42
    Het achtste Internationaal Franz Liszt Pianoconcours Peter van Korlaar – 46
    De pianomuziek van Louis Andriessen Emanuel Overbeeke – 55
    Techniek in balans Jeroen Riemsdijk – 58
    Uit de collectie van… Jan Marisse Huizing – 62

  35. 73. 2008/1
    Inhoud

    “Musiceren is een liefdesdaad”. Interview met Aldo Ciccolini Christo Lelie – 3
    Geschiedenis van het quatre-mainsspel in vogelvlucht Flor Verhey – 10
    Een onbekende sonate van C.P.E. Bach Albert Brussee – 19
    Toe aan iets anders? Corien van den Berg – 32
    De piano-etude in de twintigste eeuw Emanuel Overbeeke – 35
    De nieuwe pianomethode van Yamaha Music Education Vincent de Leur – 47
    Bedrich Smetana en zijn muziek voor piano Gerard van der Leeuw – 51
    Pianobouw in China Peter Westera sr. – 58
    Een andere manier van denken! Marijk Greweldinger – 62

  36. Jaargang 25

  37. 72. 2007/3
    Inhoud

    Themanummer 25 jaar EPTA Nederland

    EPTA 25! Dirk-Jan Schilt – 6
    De oprichting van EPTA en 25 jaar later Christo Lelie spreekt met Frans Schreuder – 8
    1981-1983, De beginjaren, van niets tot iets Christo Lelie – 12
    1983-1988, Woelige jaren, maar EPTA blijft op de rails Loes Ledeboer- 16
    1988-1995, Inspirerende jaren Jan Marisse Huizing – 22
    1995-2002, Jaren van expansie en verandering Albert Brussee – 26
    2002-2006, De 21ste eeuw in Robert Hemmen – 30
    Terugblik op ruim 12 jaren voorzitterschap Willem Brons – 36
    Eregalerij van EPTA Nederland 42
    En toen waren we 75 bulletins verder Christo Lelie – 48
    De graadexamens: een tussenstand Marcel Baudet – 52
    EPTA-oprichtster Carola Grindea in gesprek met … Christo Lelie – 56
    De Internet gespreksfora Mirjam IJsseldijk – 62
    De nieuwe behuizing van het EDC in de OBA Bas van Bommel – 70
    De internationale kanten van EPTA Bas van Bommel in gesprek met Malcolm Troup – 76
    “Ouders, een vreselijk volk” Henk de By in gesprek met Nelly Wagenaar – 83
    Willem Andriessen (1887-1964),‘Een waarachtig musicus’ Jan Marisse Huizing – 92
    Inhoudsopgave en register van 25 jaargangen Piano Bulletin – 98

  38. 71. 2007/2
    Inhoud

    Interview met Marcel Worms Christo Lelie – 3
    The Art of Doing Nothing Willem Tanke – 16
    De pianomuziek van Igor Stravinsky Emanuel Overbeeke – 25
    Cornelius Berkhout als fysioloog Jeroen Riemsdijk – 39
    Kleinschalige communicatie tussen pianoleraren René Kluiving – 45
    De Préludes van Debussy, boek II Albert Brussee – 48
    Bonner kroniek: rondom (de jonge) Beethoven Riko Fukuda – 58
    Uit de collectie van… Moscheles in triplo Christo Lelie – 66

  39. 70. 2007/1
    Inhoud

    Interview met Ellen Corver Marcel Baudet – 3
    ‘Een roze bonbon, gevuld met sneeuw’. Grieg en Debussy Gerard van der Leeuw – 14
    Kinderen op vleugels, het scheppend vermogen Johanna Roels – 19
    Hoed af voor Tobias Matthay Bob Brouwer – 24
    Enige gedachten over frasering en articulatie Michael Davidson 27
    De onzichtbare draad tussen Mozart en Johann Christian Bach Myrthe van Dijk – 35
    Steins vis-à-vis-vleugel werpt nieuw licht op Mozart Christo Lelie – 38
    Intervisie: leren van en met elkaar Miriam Dirkx – 43
    De Préludes van Debussy in vogelvlucht, Boek I Albert Brussee – 48
    Uit de collectie van… Jan Marisse Huizing – 57
    Martha Argerich nader belicht Karin van Buytene – 58
    De pianostemmer Peter Westera – 62

  40. Jaargang 24

  41. 69. 2006/3
    Inhoud

    Themanummer Robert Schumann 1856/2006 

    Schumann en de muzikale verbeelding Jan Marisse Huizing – 4
    De piano’s van Robert en Clara Schumann Christo Lelie – 19
    Robert en Clara Schumann en hun droomland Atlantis Liana Serbescu – 29
    Ontstaansgeschiedenis van de ‘Papillons’ Albert Brussee – 42
    Schumanns kamermuziek met piano Gerard van der Leeuw – 63
    Gedachten over de late Schumann in het algemeen en diens ‘Gesänge der Frühe’ in het bijzonder Willem Brons – 67
    Robert Schumanns ‘Musikalische Haus- und Lebensregeln’ Christo Lelie – 87
    De uitvoeringstraditie van de pianomuziek van Robert Schumann Emanuel Overbeeke – 96

  42. 68. 2006/2
    Inhoud

    Themanummer Wolfgang Amadeus Mozart

    Mozart: zijn tijd, zijn opera’s, zijn pianomuziek Michael Davidson – 4
    Wolfgang Amadeus Mozart en zijn pianosonates Willem Brons – 9
    Interview met Peter Katin Christo Lelie en Jan Marisse Huizing – 28
    Eerlijk gezegd, Mozart. Sonate KV 310 op de fortepiano Maria Rose-van Epenhuysen – 44
    Mozarts Walter-vleugel revisited Christo Lelie – 51
    Mozart-aspecten, van Sonate facile tot d-moll concert Frans Schreuder – 58
    Onbekende Mozart-portretten ontdekt Christo Lelie – 62
    De Mozart-exposities in Wenen en Salzburg Christo Lelie – 65
    Het einde van een sprookje: Portret van Arthur en Lucas Jussen Marcel Baudet – 67
    De piano bij de leerling thuis Robert Hemmen – 72
    Germaine Thyssens-Valentin Ineke Bosch – 78

  43. 67. 2006/1
    Inhoud

    Léon Orthel: Componist, pianist en pedagoog Ton Hartsuiker – 3
    Interview met concertorganisator Marco Riaskoff Christo Lelie -9
    Vreugdevol musiceren, een leven lang! Dispokinese Dianne Bolte – 21
    Is de waarheid dan niet de waarheid? Geert Dhondt – 28
    De jonge Svjatoslav Richter Hans Bruin – 45
    Oefenvarianten Günther Philipp – 52
    De Taubman-video’s in het EDC Bas van Bommel – 57
    Stichting Buzzing, gesprek met Flor Verhey en Hetty Floors Miriam IJsseldijk – 61
    Uit de collectie van… Orthel-archief Christo Lelie – 65

  44. Jaargang 23

  45. 66. 2005/3
    Inhoud

    Techniek van het pianospel 

    Ferruccio Busoni over pianospelen Geoffrey Madge – 3
    Uit het medicijnkastje van Piet Vincent Hans Bruin – 10
    Meer motorische vrijheid met minder inspanning. Gesprek met Yoga-docente Zoë-Marya Merian Christo Lelie – 22
    Over vingerzetting van de kleine chromatische tertsentoonladder Albert Brussee – 29
    Interview met Michail Markov Bas van Bommel – 34
    Heitor Villa-Lobos: Bach in de jungle Flor Verheij en Hetty Floors – 41
    De makers van de Gids Lichte Muziek in gesprek Frank Wiebenga red. – 50
    Oprichting van The International Dinu Lipatti – Clara Haskil Foundation Jan Marisse Huizing – 54
    Een kwarteeuw pianofestival La Roque d’Anthéron Christo Lelie – 56
    Uit de collectie van… Jan Marisse Huizing – 60

  46. 65. 2005/2
    Inhoud

    Een gesprek met Håkon Austbö Bas van Bommel – 3
    Julius Röntgen als pianist, klavierpedagoog en pianocomponist Christo Lelie – 11
    Honderd jaar reproductiepiano: componisten spelen hun eigen werk Sarah Summerfield – 23
    Sturm und Drang in Nederland: de familie Fodor en een erg mooie pianosonate Gerard van der Leeuw – 30
    Het opbouwen van een gezonde pianotechniek Martijn van den Hoek – 36
    Uit de collectie van… fortepianoverzamelaar Pino Accardi Christo Lelie – 45
    Terugblik op het zevende Internionaal Franz Liszt Pianoconcours Peter van Korlaar – 51
    Masterclasses with the piano students of The Yehudi Menuhin School of Music Geoffrey Madge – 59

  47. 64. 2005/1
    Inhoud

    Muziek en het brein Frans Feron – 3
    De Pelgrimsjaren van Franz Liszt Yoram Ish-Hurwitz – 19
    Interview met Ton Hartsuiker Albert Brussee – 27
    Een serieel ‘Für Elise’ Emanuel Overbeeke – 37
    De Muziekschoolleraar: Interview met Harry Geurts Marjès Benoist – 41
    Terugblik op het tweede YPF Nationaal Pianoconcours Christo Lelie en Ineke Bosch – 47
    De Chinese piano-revolutie: over de opkomst van China als pianoland Quinten Peelen – 52
    Een greep uit de Nederlandse beginliteratuur, deel 2 Albert Brussee – 54
    Zo kan het ook: Een kwestie van agogiek Frans Schreuder – 66
    The Oxford Philomusica International Piano Festival Coosje de Wit – 68

  48. Jaargang 22

  49. 63. 2004/3
    Inhoud

    Leos Janácek en zijn pianowerken Gerard van der Leeuw – 3
    Een greep uit de Nederlandse beginliteratuur I Albert Brussee – 12
    Das Wohltemperierte Clavier, boek II Willem Brons – 22
    Interview met de nieuwe EPTA-voorzitter Dirk-Jan Schilt Marcel Baudet – 43
    Tempo: één aspect onder vele Klaas Trapman – 50
    Zen en de kunst van het pianospelen Magda Evertse – 52
    Overwegingen bij de derde International Competition for Young Musicians Christo Lelie – 55
    Herinneringen aan Cornelius Berkhout Ben Smits – 59
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 62

  50. 62. 2004/2
    Inhoud

    Themanummer Russische pianocultuur 

    Russische pianomuziek tussen Oost en West Emanuel Overbeeke – 3
    De nalatenschap van E.F. Gnesina 1874-1967 Lina Boelatova, Misha Fomin – 15
    In gesprek met Naum Grubert Marcel Baudet – 24
    Rusland in 21 jaargangen Piano Bulletin – 38
    Formele dilemma’s bij de vertolking van Sergei Rachmaninovs muziek Elger Niels – 51
    Gesprek met Marjès Benoist over studeren in Moskou en lesgeven in Amsterdam Christo Lelie – 60
    Pianowerken van Rodion Sjtsjedrin Christo Lelie – 71
    Zo kan het ook: Uit de Russische school Frans Schreuder – 84
    Het EPTA Documentatie- en Studie Centrum Frans Schreuder – 86

  51. 61. 2004/1
    Inhoud

    Een nauwkeurige dromer. Over Gabriel Fauré Frank de Munnik – 3
    Notenbeeld – vriend en vijand Joop Albracht – 15
    Rossini de pianocomponist Paolo Giacometti/Harry Koopman – 24
    Harmonieleer: natuurlijk in de pianoles Robijn Tilanus – 34
    Playing safe? Improvisatie en muziek Sarah Stiles – 36
    De eerste uitgave van Ethel Smyths complete pianowerk Liana Serbescu – 40
    Een kwestie van tijd. Gesprek met David Kuijken Marcel Baudet – 50
    Zo kan het ook: Introductie tot Fauré Frans Schreuder – 58

  52. Jaargang 21

  53. 60. 2003/3
    Inhoud

    Themanummer Ludwig van Beethoven en de piano

    Beethoven, een originele componist Willem Brons – 5
    Polyfonie in de werken van Beethoven en met name de late sonates Willem Brons – 18
    Beethoven en de fortepiano’s uit zijn tijd Christo Lelie – 25
    Konversationsheft, gesprek met Ronald Brautigam Marcel Baudet – 46
    Für-Elise forum – 53
    Aantekeningen bij 21 Cramer Etudes Jan Marisse Huizing – 56
    Twee nieuwe ‘exegeses’ van de 32 Beethoven-sonates Christo Lelie – 67
    Twee Beethoven-premières Frans Schreuder – 74
    Beethovens metronoom, een discussie Harry Koopman, red. – 76
    Franz Liszt als interpreet en editor van Beethovens klaviermuziek Albert Brussee – 82
    Zo kan Beethoven ook Frans Schreuder – 101

  54. 59. 2003/2
    Inhoud

    Pianisten en Arnold Schönberg Emanuel Overbeeke – 3
    Interview met Noël Lee Christo Lelie – 15
    Berkhouts ‘De Kunst van het Pianospel’ in historisch perspectief Albert Brussee – 26
    Ignaz Moscheles: over zijn leven en zijn sonate opus 121 Anneke Snijder-Renee – 42
    Toonladders, drieklanken en cadensen in het onderwijs Laetitia van Wayenburg – 52
    Zo kan het ook: speelbare Prokofiev Frans Schreuder – 60
    Igor Roma over de interpretatie van Liszts Sonate in b Klaas Trapman – 62
    Het Landelijk GraadexamenSysteem Coosje de Wit – 64

  55. 58. 2003/1
    Inhoud

    Een vriendschap: Frank Martin – Dinu Lipatti Jan Marisse Huizing – 3
    HansGeorg Burghardt, eenzaam vernieuwer van de taal der tonen. Jan Bloem – 12
    Herinneringen aan Hans-Georg Burghardt Christo Lelie – 24
    Verslag van een lezing gehouden tijdens de EPTA-studiedag: Fysieke Problemen Joop Albracht – 29
    Interview met Jan Marisse Huizing Marcel Baudet – 40
    Eerherstel voor de ‘Chopinzee’ Vladimir de Pachman Christo Lelie – 57
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 62
    Verslag van de Werkgroep Vergelijking Beginnersmethoden – 64

  56. Jaargang 20

  57. 57. 2002/3
    Inhoud

    Interiew met Marietta Petkova Christo Lelie – 3
    Federico Mompou’s Musica Callada Marcel Worms – 17
    Interview met Katia en Marielle Labèque Erik van Venetië – 27
    De klaviermuziek van Muzio Clementi Albert Brussee – 32
    Clementi’s ‘Introduction to the Art of Playing on the Pianoforte’ Albert Brussee – 46
    Zo kan Clementi ook Frans Schreuder – 53
    Welke toonladders wanneer? Cleem Determeijer – 56
    Pianotalenten komen op Enschedees concours af Christo Lelie – 63
    Bijzondere lesmomenten: Maria Curcio Janine van Mever – 66

  58. 56. 2002/2
    Inhoud

    Sergei Bortkiewicz 1877-1952 Wouter Kalkman en Klaas Trapman – 3
    Interview met Ivan Moravec Christo Lelie – 41
    Context afhankelijke tegenslagen voor expressie Renée Timmers – 50
    Met Geoffrey Madge de deur opendoen Christel Somers – 56
    Franz Liszt op bezoek bij Abbé Lamennais in de nazomer van 1834 Albert Brussee – 60
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 68

  59. 55. 2002/1
    Inhoud

    Ravel en zijn pianisten Emanuel Overbeeke – 3
    York Bowen, virtuoos pianist, onbekend componist Joop Celis – 15
    Rachmaninovs eerste les in vormleer Marcel Zwitser – 24
    Jazz-invloeden in de pianomuziek van de twintigste eeuw Marcel Worms – 31
    Notities over de Etudes voor piano en orkest van Peter Schat Martijn van den Hoek – 43
    Honderd jaar klankopname Frans Schreuder – 49
    Interview met Hans Dercksen Marcel Baudet – 55
    Naar een optimale controle van klank en speelaard Frans Pietjouw – 64
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 71
    Eerste EPTA-getuigschrift uitgereikt – 72
    De bevindingen van Nunspeet-discussiegroepen – 74

  60. Jaargang 19

  61. 54. 2001/3
    Inhoud

    Frédéric Chopin en zijn leerling Caroline von Hartmann Jan Marisse Huizing – 3
    De Stanislawski-methode in het pianospel Elisabeth Eschwé – 18
    Interview met Martijn van den Hoek Christo Lelie – 28
    Het glissando Cornelius Berkhout – 46
    Francis Poulenc in het Loire-dorp Noizay Erik van Venetië – 55
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 59
    Bijzondere lesmomenten Janine van Mever – 62

  62. 53. 2001/2
    Inhoud

    De muzikale ontdekkingsreizen van Christian Zacharias Eric Schoones – 3
    Analyse van Mozarts Pianoconcert KV 466 W.Chr.M. Kloppenburg – 12
    Joseph Haydns ‘Zeven laatste kruiswoorden’ Willem Brons – 28
    Bijzondere lesmomenten Janine van Mever – 36
    Interview met Harry Vooren Harry Koopman – 37
    Karakter en interpretatie van de Spaanse klaviermuziek Harry Koopman – 47
    Voor een ‘pianoschool’ Marcel Baudet – 52
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 62

  63. 52. 2001/1
    Inhoud

    Herinneringen aan mijn vader Vladimir Sofronitski Viviana Sofronitski – 3
    Het fenomeen ‘piekervaring’ Carola Grindea – 16
    Fauré, Ravel, Perlemuter Ineke Bosch – 24
    Vingerzettingen: waarom en door wie gezet? Wouter Hofstra – 32
    Perahia in Amsterdam: Schenker aan de piano Paul Scheepers en Clemens Kemme – 41
    Op weg naar een betere pianowereld Marcel Baudet – 54
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 62

  64. Jaargang 18

  65. 51. 2000/3
    Inhoud

    Themanummer Johann Sebastian Bach

    Trachten zo dicht mogelijk bij Bach te komen. Interview met Gustav Leonhardt Christo Lelie – 4
    Bachs Wohltemperierte Klavier, deel 1 Willem Brons – 19
    Spelen in de tuin van Bachs Wohltemperiertes Klavier Ies Monasch – 39
    De wohltemperierte stemming Hans Troost – 45
    Bach op klavecimbel én piano Paul Weeren – 58
    Pianisten spelen Bach Jan Marisse Huizing – 73
    Ferruccio en zijn Bach-transcripties Harry Koopman – 79
    Zo kan het ook: bijzondere Bach-bewerkingen Frans Schreuder – 87

  66. 50. 2000/2
    Inhoud

    Pianomuziek uit het repertoire van Pétro van Doesburg Peter Beijersbergen van Henegouwen – 3
    Woorden bij Debussy Kees de Graaf – 13
    Hoe geef ik improvisatieles? Robijn Tilanus – 33
    De twintigste eeuw en Chopin Emanuel Overbeeke – 37
    Het verbeteren van de speelaard van de vleugel Harry Koopman – 41
    Liszts Harmonies poétiques et religieuses, vroege versies 1834-1846 Albert Brussee -51
    Zo kan het ook Frans Schreuder -73

  67. 49. 2000/1
    Inhoud

    Het laatste gesprek met György Sebök: studeren Marcel Baudet – 3
    Bij het driehonderdjarig bestaan van de piano: Nieuw licht op Cristofori Christo Lelie – 12
    Het verstelbare toetsgewicht Harry Koopman – 25
    Een gesprek met Hans Leygraf Marius van Paassen – 30
    Masterclass observaties Marius van Paassen – 39
    Interview met dr. Joris N.A.L. Leijnse Christo Lelie – 44
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 58

  68. Jaargang 17

  69. 48. 1999/3
    Inhoud

    Introductie en overweging over het doceren van hedendaagse muziek Ralph van Raat – 3
    Kennismaking met de pianomuziek van Carl Nielsen Ernst Munneke – 14
    Afscheidsinterview met Frans Schreuder Christo Lelie – 22
    De ziekte van Chopin en zijn dood Frédéric Bastet – 33
    M.K. – Een onvoltooide schets van Franz Liszt Albert Brussee – 47
    Nieuwe wegen voor de opleiding van pianodocenten Mary Lennon – 52
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 61
    Uit de school Marcel Baudet – 63

  70. 47. 1999/2
    Inhoud

    Themanummer Frédéric Chopin 1849/1999

    Frédéric Chopin 1849-1999 Christo Lelie – 3
    De Poolse volksmuziek als bron voor de inspiratie van de Mazurka’s van Chopin Eric van Griensven – 8
    Frédéric Chopin en de 19e-eeuwse piano Christo Lelie – 15
    Raoul Koczalski en de Chopin-traditie Jan Marisse Huizing – 30
    Polonaise-Fantasie of Fantasie-Polonaise Willem Brons – 38
    Chopin, de zangkunst en het lied Frans Schreuder – 51
    Verborgen numerologie in de Préludes opus 28 Marjès Benoist – 60
    Chopin en Brahms en hun composities voor piano Detlev Kraus – 77
    Moscheles, Chopin, Schumann, geheime connecties tussen drie jeugdwerken Albert Brussee – 84
    Alternatieve vingerzettingen in de Chopin-etudes opus 10 Jan Marisse Huizing – 102
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 106

  71. 46. 1999/1
    Inhoud

    Een gesprek met Igor Roma Christo Lelie – 3
    György Kurtág en György Ligeti aan het klavier Jan Michiels – 14
    De muziekdocent als coach Guido Kuipéri – 19
    Hans Eisler 6 juli 1898 – 6 september 1962 Nelly Koetsier – 24
    De ‘Song Transcriptions’ van Gershwin Albert Brussee – 35
    Uit de school Marcel Baudet – 45
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 58

  72. Jaargang 16

  73. 45. 1998/3
    Inhoud

    Een gesprek over Mozart met Michael Davidson Christo Lelie – 3
    Tombeau de Debussy Stefanie Rotsch – 20
    Enkele suggesties voor het gebruik van het middenpedaal Gerrit de Marez Oyens – 29
    Aspecten van het muzikaal geheugen Janine van Mever – 32
    De teloorgang van het ‘ware’toucher Arthur Schoonderwoerd – 43
    Vanwaar zouden goede of slechte pianotonen anders moeten komen dan van toetsen? Bob Brouwer en Chris van Lieshout – 47
    Geachte Mejuffrouw Cecilia! Eric Schoones – 57
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 63
    Uit de school 2 Marcel Baudet – 66

  74. 44. 1998/2
    Inhoud

    Lazar Berman, pianist tegen wil en dank Christo Lelie en Jan Marisse Huizing – 3
    Rachmaninov en de barok Pieter de Jong – 17
    Toucher, een kwestie van goede en slechte pianotonen? Michiel Sonius – 35
    De nieuwste ontwikkelingen in de pianobouw Christo Lelie – 39
    Uit de school Marcel Baudet – 44
    Nog enkele gedachten ter voorkoming en genezing van focale distonie Albert Brussee – 48
    Een overzicht van jazz-pianomethodes Jeroen Snijder – 57
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 62

  75. 43. 1998/1
    Inhoud

    Interview met Christo Lelie Marcel Baudet – 3
    Elias Davídssons muzikale ontvoeringen Claudia de Vries – 19
    Van vingers naar stabiele voelsprieten Wouter Hofstra – 27
    Portret van Georges Cziffra Eric Schoones – 34
    Over druk, gewichtsspel en focale distonie Albert Brussee – 45
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 55
    Inhoudsopgave en register van 15 jaar Piano Bulletin – 57

  76. Jaargang 15

  77. 42. 1997/3
    Inhoud

    Themanummer Schubert/Mendelssohn/Brahms 

    De klaviermuziek van Franz Schubert Frans Schreuder – 3
    Een gesprek met Willem Brons over Schubert Christo Lelie en Jan Marisse Huizing – 16
    De piano’s van Schubert, Mendelssohn en Brahms Christo Lelie – 39
    De Lieder ohne Worte van Mendelssohn Laetitia van Wayenburg – 51
    Felix Mendelssohn en zijn zuster Fanny Roland de Munck – 60
    Pianolessen van Mendelssohn en Brahms – Eric Schoones- 63
    Enkele ideeën over structuur, stijl en interpretatie in de pianomuziek van Brahms Mary Lennon – 71
    Brahms’ Ballade in d, ‘Edward’ Robert W. Dumm – 79
    In gesprek met drs. Kloppenburg Robert Dispa en Janine van Mever – 86

  78. 41. 1997/2
    Inhoud

    Interview met Rian de Waal Marcel Baudet – 3
    Barokke tradities in de improvisatiekunst van de 19e eeuw Annette Hartenstein – 19
    Naar aanleiding van Dirk Schäfer op CD Eric Schoones – 29
    Positieve invloed van pianolessen op abstractruimtelijk denken Marga de Ruiter – 41
    De Notenkraker, speels solfège en notenleesprogramma Frank Fahner en Gerrit Ebbink – 43
    Christiaan Traut 1777 1836, de eerste 18eeeuwse gevestigde pianobouwer in Leiden Henk Rijken – 45
    Stichting EPTA Documentatie en Studiecentrum een feit – 53
    Interview met Horowitz’ neef uit Charkov Valeria Kravetz – 55

  79. 40. 1997/1
    Inhoud

    Hoe speelde Chopin? Jan Ekier – 3
    Jong geleerd, oud moeilijk gedaan Gerben Makkes van der Deijl – 14
    Isaac Manuel Francisco Albéniz Marc Erkens – 27
    Het piano-oeuvre van Frank Martin Daniel Spiegelberg – 35
    ‘Danse grave’ Frank Martin – muziekbijlage
    Vruchtbaar pianospel Joop Albracht – 41

  80. Jaargang 14

  81. 39. 1996/3
    Inhoud

    Herman Uhlhorn 1932-1996 Marcel Baudet – 3
    Jan Ladislav Dussek in Nederland Margreet Buys – 6
    Een pleidooi voor het middenpedaal Marjès Benoist – 17
    Talent verplicht, interview met Toos Onderdenwijngaard Christo Lelie – 27
    De pianomuziek van Friedrich Nietzsche Elena Letnanova – 41
    Over studeren, tips en ideeën, 2 Janine van Mever – 48

  82. 38. 1996/2
    Inhoud

    Eduard Hetz, de virtuoos van de provincie Ignaz Matthey – 3
    Terug van weggeweest: het harmonium Joris Verdin – 16
    Een gesprek met Luctor Ponse Gerben Makkes van der Deijl – 23
    De bizarre levenswandel van de virtuoze musicus Nyiregyhazi Rob Bouber – 36
    Over studeren, tips en ideeën, 1 Janine van Mever – 47
    Harmonieleer integreren in de pianoles Robijn Tilanus – 55
    Bladmuziek voor visueel gehandicapten Vera Wessels – 58
    Pianoles aan jonge kinderen Geertje Nooitgedagt – 63
    Josef Hoffman compleet op CD Christo Lelie – 67

  83. 37. 1996/1
    Inhoud

    De pianiste Clara WieckSchumann Claudia de Vries – 3
    Zen in de kunst van het pianospelen Eric Schoones – 13
    Interview met Mila Baslawskaya Laetitia van Wayenburg – 34
    Een bezoek aan het eerste Horowitz Concours Christo Lelie – 42
    De heilloze weg van de Nederlandse conservatoria Eric van Griensven – 49
    Een alternatief voor de beginfase van het pianoonderwijs Lucia Marrucci e.a. – 54
    Verslag van het studieweekend in Nunspeet Wouter Hofstra – 60

  84. Jaargang 13

  85. 36. 1995/3
    Inhoud

    Themanummer Béla Bartók 1881/1945

    Interview met György Sándor Christo Lelie – 5
    Béla Bartók en de pianopedagogie Frans Schreuder – 22
    Béla Bartók als pianist en pedagoog Eric Schoones – 37
    Béla Bartók en de Oost-Europese volksmuziek Marga de Ruiter – 44
    Werken met Bartóks ‘For Children’ Gerben Makkes van der Deijl – 50
    Béla Bartóks Italiaanse baroktranscripties Christo Lelie – 60
    Bartók en uw leergang Albert Brussee – 71

  86. 35. 1995/2
    Inhoud

    Liedpianist Rudolf Jansen mist de glamour van het solistendom niet Freek Kluen – 3
    George Van Renesse 1909-1994 Marcel Baudet – 8
    Wiebelende toonladders? Wouter Hofstra – 15
    Michelangeli, maestro assoluto Eric Schoones – 20
    Ronald Brautigam en de vroege piano Christo Lelie – 31
    Een ontmoeting met Heinrich Jacoby Else Krijgsman – 36
    Solomon: historische opnamen en biografie Frans Schreuder – 39
    De Suzuki-methode nader bekeken Laetitia van Wayenburg – 43
    De overbrugging van het gat tussen Klavarskribo en traditionele notatie Annemarie Scheltema – 46
    Oestvolskaja en de piano P. Grahame Woolf – 50

  87. 34. 1995/1
    Inhoud

    Het fenomeen Wibi Soerjadi Christo Lelie – 3
    Clara Haskils 100ste geboortedag Peter Feuchtwanger – 14
    Bach en Brahms; de oorsprong van de Romantiek Nina Kazimirova – 17
    Het maken en bewerken van spel- en oefenmateriaal Jan Marisse Huizing – 23
    Nieuwe perspectieven en problemen in de geschiedschrijving van de piano Christo Lelie – 29
    Tsjaikowski’s Jugendalbum opnieuw belicht Mila Baslawskaya/Wouter Hofstra – 39
    Henriëtte Bosmans 1895-1952 Karin van Buytene – 46

  88. Jaargang 12

  89. 33. 1994/3
    Inhoud

    De Franse Suites van J.S. Bach en Glenn Goulds interpretatie hiervan Willem Brons – 3
    Pianoles van Alfred Cortot Christo Lelie – 11
    De pianomuziek van Frederic Mompou Koos de Muinck – 15
    Pianospelen zonder faalangst Magda Evertse – 21
    Pianolessen aan hyperactieve kinderen Marga de Ruiter – 24
    Analyse van Beethovens Sonate in As, opus 110, deel 1 Jürgen Uhde – 28
    Zen in de kunst van het pianospelen Joke Muller – 39

  90. 32. 1994/2
    Inhoud

    Het leren van techniek en de techniek van het leren Marga de Ruiter – 3
    In gesprek met Eugène Traey Christo Lelie – 19
    Litanies de Marie, de ontdekking van een werk van Liszt Albert Brussee – 29
    Voorstellen tot vereenvoudiging van het notenschrift Helen Robinson – 43
    Abbey Simon: een supervirtuoos Henk van Dijk – 51
    Verslag van het internationale EPTA-congres te Kil Marcel Baudet – 54

  91. 31 . 1994/1
    Inhoud

    Interview met Jan Wijn Marcel Baudet – 3
    Onderhoud en afregelen van het vleugelmechaniek Harry Koopman – 22
    Horowitz’ vleugel in Nederland Eric Schoones – 36
    Houding in relatie tot beweging en klankresultaat Jeannette Bennebroek – 41
    Verslag van het Studieweekend in Nunspeet Albert Brussee – 49
    De Sonates van Domenico Cimarosa; een bijzondere uitgave Frans Schreuder – 58
    Kodály-workshop voor ESTA en EPTA Els Knaven-Rats – 64

  92. Jaargang 11

  93. 30. 1993/3
    Inhoud

    Rachmaninows 10 geboden van het pianospel Eric Schoones – 3
    In gesprek met Boris Berman Jan Marisse Huizing – 12
    Pianolessen aan leerlingen met een verstandelijke handicap Peter Mak – 16
    Margit Varró, een geniale vrouw in twee werelden Frans Schreuder – 24
    Abschied vom Silbermannschen Clavier Albert Brussee – 28
    Muziek als een Meccano-bouwwerk: de intrigerende composities van Frank Nuyts Jo Degroote – 44
    Van Praag naar Kiev Christo Lelie – 49
    Alexei Lubimov live en op CD P. Grahame Woolf – 58
    Matthay in Rotterdam Bernhard Touwen – 62

  94. 29. 1993/2
    Inhoud

    Noorse volksmuziek in de pianowerken van E. Grieg Marga de Ruiter – 3
    De vierhandige muziek van E. Grieg Siebert Nix – 17
    Interview met Daniel Blumenthal Marcel Baudet – 24
    Oekraïense avant-garde muziek: fantasie en smaak Nina Kazimirova – 32
    Debussy’s Préludes op een Erard Christo Lelie – 38
    Cliburn versus Gilmore Guus Alink – 44
    Nederlandse fortepiano’s, III Henk Rijken – 48
    Muziek op schoot: een introductie Marijke Albers en Margé van Gestel – 53
    Portret van Robert Casadesus B.R. Haslinghuis – 57

  95. 28. 1993/1
    Inhoud

    Stijlgeschiedenis van de Nederlandse fortepiano Henk Rijken -3
    Een gesprek met Julian Reynolds Marcel Baudet – 12
    De toekomst van de muziekschool Arie Keijzer – 18
    Basisgegevens van het fraseren Cees Rotteveel – 21
    Het heeft 1 vleugel, 3 poten en 4 handen Ann Beerts – 29
    Theo Bruins 1929-1993 Marcel Baudet en Christo Lelie – 34
    De drie grote C’s van CC Albert Brussee – 41
    Op de bres voor een betere werksfeer op de muziekschool Laetitia van Wayenburg – 45
    Studieweekend ‘De piano als partnerinstrument’ Frans Schreuder – 49
    Glenn Gould componeert vertolking Emma Scott – 45

  96. Jaargang 10

  97. 27. 1992/3
    Inhoud

    Interview met Claude Coppens Marcel Baudet – 3
    Nederlandse fortepiano’s, I Henk Rijken – 19
    Op zoek naar Chopin bij George Sand Anne Bunt – 37
    Beethovens Broadwood herboren Christo Lelie – 42
    Henk Wieman: een brug tussen conservatorium en afgestudeerden Josje de Jonge en Laetitia van Wayenburg – 49
    Percy Grainger, discografie P. Grahame Woolf – 52
    Unieke Pleyel vis-à-vis vleugel geveild Christo Lelie – 55

  98. 26. 1992/2
    Inhoud

    Interview met Gerard Hengeveld Christo Lelie en Jan Marisse Huizing – 3
    Traditionele improvisatie aan de piano Don Binnendijk – 14
    Pianotraining aan de muziekscholen van Moskou Nadesjda Rimskaja – 25
    Giacinto Scelsi en de piano P. Grahame Woolf – 32
    EPTA: terug op koers! Marcel Baudet – 38
    Het klavierwerk van C.P.E. Bach, 2 Albert Brussee – 42
    Van Naturwundermensch tot Wundergreis Christo Lelie – 50
    Jong talent in Groningen Laetitia van Wayenburg – 57

  99. 25. 1992/1
    Inhoud

    Chopin: artiest-pedagoog Jean-Jacques Eigeldinger – 3
    Portret van Bram Boelee Loes Ledeboer – 11
    Earl Wild blijft zoeken naar nieuwe wegen Christo Lelie – 21
    Terugblik op het studieweekeinde in Nunspeet Ariane Karres – 28
    Moshe Feldenkreis Else Krijgsman – 32
    Mozarts leerjaren Fania Chapiro – 34
    De pianoliteratuur van Léon Orthel, II Wesley Roberts – 39
    Het klavierwerk van C.P.E. Bach, I Albert Brussee – 44
    De Rotterdamse Pianodriedaagse Laetitia van Wayenburg – 53

  100. Jaargang 09

  101. 24. 1991/3
    Inhoud

    Themanummer Wolfgang Amadeus Mozart 1756/1791

    De Mozart-vertolkers in citaten – 3
    Een gesprek met Marius Flothuis Christo Lelie en Jan Marisse Huizing – 14
    Alternatieven voor de moderne piano bij de vertolking van Mozart Michael Latcham – 25
    Concerten van Mozart die uitvoerbaar zijn als pianokwintet Willem Brons – 36
    Voorslagen in de pianosonates van Mozart Jan Marisse Huizing – 45
    Lili Kraus…. Schubert, Haydn, Mozart pionier Frans Schreuder – 54
    Mozarts tweede grote reis, 1777-1778 Laetitia van Wayenburg – 62
    Iets over de hedendaagssche muziek J. de Vos – 69

  102. 23. 1991/2
    Inhoud

    Interview met Willem Brons Marcel Baudet – 3
    De pianomuziek van Charles Tournemire A.G.M. Delsing – 19
    Masterclasses en zomercursussen Christo Lelie – 31
    De pianoliteratuur van Léon Orthel, I Wesley Roberts – 36
    Omtrent de 11de pianosessie van de Koningin Elisabethwedstrijd Roland de Munck – 42
    De Toccata van Chatsjaturian Albert Brussee – 47
    Claudio Arrau 1903-1991 Christo Lelie – 60

  103. 22. 1991/1
    Inhoud

    Nog eenmaal: over masterclasses en pianospelen Herman Uhlhorn – 3
    Charles Ives’ 2 pianosonates H. Austbö & R. Eckhardt – 6
    In gesprek met Ronald Brautigam Marcel Baudet – 12
    Bösendorfer, het charmante alternatief Christo Lelie – 18
    Evolutie van de vroege speeltechniek en pianomethoden Riet Jaeken – 26
    De ontstaansgeschiedenis van het clavichord Albert Brussee – 35
    Leren studeren Laetitia van Wayenburg – 45

  104. Jaargang 08

  105. 21. 1990/3
    Inhoud

    Een verkenning van Iberts pianowerken Wesley Roberts – 3
    Een gesprek met Hans Henkemans Marcel Baudet – 14
    Debussy, de klank-alchemist Frédéric Gevers – 21
    Sweelinck Museum, een mekka voor de pianist Christo Lelie – 23
    Twee opmerkelijke uitgaven van Beethovens pianosonates Jan Marisse Huizing – 28
    Beethovens Sonate opus 31 nr. 2, deel 1 Jürgen Uhde – 32
    Eduard Flipse Concours bereikt cruciaal punt Christo Lelie – 40
    Notatie-vernieuwing Jeanette de Buur – 45

  106. 20. 1990/2
    Inhoud

    Een gesprek met Detlef Kraus Marcel Baudet – 3
    Het clavichord Koen Vermeij – 19
    Horen met je ogen, oren en handen Jeanette Bennebroek – 40
    Twee Liszt-premières in Den Haag Christo Lelie – 44
    Les Collines d’Anacapri Albert Brussee – 47

  107. 19. 1990/1
    Inhoud

    Portret van Shura Cherkassky Christo Lelie – 3
    Jong talent, wat moet je ermee? Gerben Makkes v.d. Deijl – 10
    Wijsheid in schellak en was Christo Lelie – 17
    De Etudes van Chopin, een voorzet, II Matthijs Verschoor – 23
    Een matinee met Franz Liszt Albert Brussee – 28
    Het grote taboe, klachten, overbelasting en podiumvrees Marcel Baudet – 36
    Blessures bij pianisten dr. A.N. de Wolf – 38
    De grondslag van de techniek Laetitia van Wayenburg – 46
    Nieuwe inzichten in Mozarts pianoconcerten Maria Rose – 53

  108. Jaargang 07

  109. 18. 1989/3
    Inhoud

    Special edition 11th European EPTA Conference (meertalig)

    Die Vortragslehre von Carl Czerny Ulrich Mahlert – 3
    The second centenary of Türk’s Klavierschule Pekka Vapaavuori – 17
    Robert Schumann’s Jugendalbum Lory Wallfisch – 24
    Theodor Kirchner; ein Meister der romantischen Klavierminiatur Gisela Ungerer – 26
    Von ABC der Pianistik Sigrid Lehmstedt – 30
    Tension in performance Carola Grindea – 41
    Technical studies and musical interpretation Arbo Valdma – 46
    Art & Technique along the road to mastery Marcel Baudet – 52
    The preparation of future piano teachers in Holland Frans Schreuder – 62
    The training of future piano teachers in the USA Steven H. Roberson – 66
    Some comments on the masterclasses Albert Brussee – 69
    Scriabin – a visionary? Håkon Austbö – 78

  110. 17. 1989/2
    Inhoud

    Het Clavecin Royal Christo Lelie – 3
    Enrico Pace, winnaar van het Liszt-concours Marcel Baudet – 12
    De etudes van Chopin, een voorzet, I Matthijs Verschoor – 17
    Conraad Valentijn Bos, meesterbegeleider Ank Reinders – 20
    Is motoriek de sleutel voor het pianospelen met plezier? Jeanette Bennebroek – 26
    De pianist Jaap Spaanderman Albert Brussee – 36
    Oefeningen voor de ontwikkeling van het gehoor Laetitia van Wayenburg – 48
    Nederlandse composities voor twee piano’s en orkest, II Wesley Roberts – 54

  111. 16. 1989/1
    Inhoud

    Een gesprek met Håkon Austbö Marcel Baudet – 3
    Nederlandse composities voor twee piano’s en orkest, I Wesley Roberts – 12
    De muziek van Franz Xaver Mozart Ellen Veerman – 21
    Een voortekenloos muziekschrift Leo de Vries – 25
    Zijn er niet te veel pianoconcoursen? Interview met G. Alink Christo Lelie – 30
    Pianogroepsles aan vier- tot zesjarigen Magda Evertse – 35
    De piano-oefening bij Alfred Cortot en Marguerite Long Jan Marisse Huizing – 41
    Terugblik op de cursus van Jacques Chapuis Laetitia van Wayenburg – 53

  112. Jaargang 06

  113. 15. 1988/3
    Inhoud

    Kaikoshru Shapurji Sorabji 1892-1988 Henk van Dijk – 3
    Pianospel brekend met traditionele opvattingen Bertrand Ott – 10
    Inleiding op de cursus van Jacques Chapuis – 22
    In gesprek met Frédéric Meinders Marcel Baudet – 24
    Van fortepiano’s in Utrecht en oude vleugels in Amsterdam Christo Lelie – 31
    Pianoles aan vijfjarigen, reactie Laetitia van Wayenburg – 35
    Pianospelen met handen en voeten Wouter Hofstra – 39
    Het tempo in Beethovens klaviersonates Albert Brussee – 43

  114. 14. 1988/2
    Inhoud

    Themanummer Fortepiano

    De wedergeboorte van een instrument Christo Lelie – 3
    Nieuwe uitvinding van een klavecimbel met piano en forte Scipione Maffei – 7
    De vele gezichten van de fortepiano Christo Lelie – 13
    Interview met Jos van Immerseel Marcel Baudet en Christo Lelie – 24
    Enige Amsterdamse fortepiano’s nader bekeken Rien Hasselaar – 31
    Notatie en interpretatie Willem Brons en Jan Marisse Huizing – 39
    Interview met Paul McNultey Christo Lelie – 59
    Giovanni Heichele, verslag van een restauratie Edwin Beunk – 62

  115. 13. 1988/1
    Inhoud

    In gesprek met Cor de Groot Christo Lelie – 3
    Anton Rubinstein, ‘ein Gentleman aus Russland’ Marius van Paassen – 14
    Een soirée bij Anton Rubinstein J. van Santen Kolff – 18
    ‘Das Jahr’ in het leven van Fanny Mendelssohn Liana Serbescu 21
    Pianoles aan vijfjarigen Lex Traa – 33
    Miranda, een klein meisje in de grote pianowereld Marlous Smit – 38
    De pianist Robert Schumann, postscriptum Albert Brussee – 41
    Reacties over de metronoom – 43

  116. Jaargang 05

  117. 12. 1987/3
    Inhoud

    Vijf jaar EPTA Nederland Christo Lelie – 3
    Terugblik op de lustrumviering Christo Lelie – 6
    Spanningen bij het musiceren Carola Grindea – 9
    De cultuurhistorische achtergrond van de opkomst van crescendo en diminuendo G.H.E. Russelman – 24
    Het nut van concoursen, discussie Christo Lelie – 26
    In gesprek met Herman Uhlhorn Marcel Baudet – 31
    Karol Szymanowski 1882-1937 Marta Bergshoeff-Stankiewicz – 42
    Welke eisen stelt het instrumentale spel aan de menselijke hand? Christoph Wagner – 48

  118. 11. 1987/2
    Inhoud

    Rachmaninows spel in Nederland Luc van Hasselt – 3
    Juffrouw Salomé moest maar eens harder gaan werken! Marcel Baudet – 9
    De Emanuel Moór tweeklaviers piano Christo Lelie – 17
    ‘Soft Music’ en het piano-onderwijs Hens Vlam-Verwaayen – 24
    De geschiedenis van Mazeppa in woord en beeld Albert Brussee – 27
    Eeuwfeest van een Japanse piano Christo Lelie – 38
    Hans Osieck: Piano-solo en -duet literatuur Wesley Roberts – 43
    Piano Reprise Maria Jaanus – 51

  119. 10. 1987/1
    Inhoud

    Een gesprek met Theo Bruins Marcel Baudet – 3
    Remembering Berlin René Eckhardt – 13
    Rubato en faalangst anno 1826 Conrad Berg – 18
    De pedaalpiano en zijn literatuur Christo Lelie – 21
    Waaraan meten we de kwaliteit van piano-onderwijs af? Gert Jan Koolen – 34
    Een bijdrage tot de tempo-kwestie Albert Brussee – 38

  120. Jaargang 04

  121. 09. 1986/3
    Inhoud

    Tempodag en metronoomperikelen div. auteurs – 3
    Messiaen en zijn piano-oeuvre John Borstlap – 21
    Het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours Peter van Korlaar – 27
    De pianist Robert Schumann, III Albert Brussee – 30
    De eerste computerpiano Christo Lelie – 39
    Gesprek met Else Krijgsman Henk de By – 42

  122. 08. 1986/2
    Inhoud

    Metronoom-perikelen bij Mendelssohn Clemens von Gleich – 3
    De pianist Robert Schumann, II Albert Brussee – 11
    Schumanns Jugend-Album Eugenie Schumann – 19
    Een vergelijking tussen muziek en sport Ans Samama – 23
    G. Sebök, meester van de meesterklas Christo Lelie – 27
    Gehoorsontwikkeling in het amateuronderwijs Minke Hoelen – 34
    Beroep: pianoleraar Marcel Baudet – 37
    Een herinnering aan Nelly Wagenaar Tan Crone – 41

  123. 07. 1986/1
    Inhoud

    Themanummer Franz Liszt 1886/1986

    Franz Liszt als pianopedagoog Christo Lelie – 3
    Liszt Masterclass G. Sebök Henk de By – 15
    De laatste verjaardag van Franz Liszt Stefan Thoman – 17
    Liszts eerste concerten in Nederland, 1842 Peter Scholcz – 20
    Funérailles; een interpretatieles Martijn van den Hoek – 30
    Van géén Liszt tot meer dan Liszt Frans Schreuder – 37
    Liszt en Schubert Luc van Hasselt – 42
    Het 2e jaar van de ‘Années de Pèlerinage’ Pieter Fischer – 45
    Schumanns bespreking van de ‘Etudes Transcendantes’ Albert Brussee – 53

  124. Jaargang 03

  125. 06. 1985/3
    Inhoud

    Henk Gort 80 jaar Henk de By – 3
    Children’s Corner Hetty Caron – 12
    Droog studeren Wolfgang Wijdeveld – 17
    Steinway geeft zijn geheimen niet prijs Christo Lelie – 20
    De pianist Robert Schumann, I Albert Brussee – 24
    De fortepiano is nog steeds volwassen Christo Lelie – 32
    Een Wanda Landowska Vereniging Frans Schreuder – 37

  126. 05. 1985/2
    Inhoud

    Reproductiepiano’s en historische interpretatie Christo Lelie – 3
    Hannover: drie dagen ‘Der Anfang am Klavier’ Frans Schreuder – 11
    De pianowerken van Friedrich Kalkbrenner M.A. Prick van Wely – 16
    Spelen voor Cyprien Katsaris Henk de By – 21
    Het verhaal achter de speler Dolf Grunwald – 24
    In gesprek met Jan Wijn Henk de By – 28
    De familie Pleyel als uitgever van Chopin Jan Marisse Huizing – 32

  127. 04. 1985/1
    Inhoud

    Met Cyprien Katsaris aan de vleugel Henk de By – 3
    Een bezoek aan het Weimar van Franz Liszt Christo Lelie – 8
    De pianosonate van J.F. Herbart G.H.E. Russelman – 14
    Lichte muziek geïntegreerd in het piano-onderwijs Henk van Dijk – 18
    Wijsheid in schellak en was Christo Lelie – 20
    Studiedag leden voor leden Herman Uhlhorn – 24
    Debussy en zijn piano-oeuvre Frans Schreuder – 25

  128. Jaargang 02

  129. 03. 1984/3
    Inhoud

    Beethoven & Beethoven Marcel Baudet – 3
    Het pianovakonderwijs in New-York Janine van Mever – 10
    Martijn van den Hoek: studeren in Moskou, Boedapest en Wenen Henk van Dijk – 16
    In gesprek met Ton Hartsuiker Christo Lelie – 19
    Ondine van Debussy in de interpretatie van Cornelius Berkhout Albert Brussee – 26
    Jacques Vonkprijs 1984 Willem Brons – 32
    Docentenforum Jacqueline Fetter – 33

  130. 02. 1984/2
    Inhoud

    Géza Frid tachtig jaar Christo Lelie – 3
    Mentale problemen Dolf Grunwald – 9
    In gesprek met Karel Hilsum Henk de By – 13
    Leesvaardigheid Marcel Baudet – 16
    Grepen uit buitenlandse EPTA-dagen Frans Schreuder – 18
    Een meesterklas van Anton Rubinstein Sandra Droucker – 23
    Docentenforum Jacqueline Fetter – 26

  131. 01. 1984/1
    Inhoud

    Alexander Skriabin; Pianist, filosoof, componist Albert Brussee – 3
    Wolfgang Wijdeveld: leraar van leraren Henk de By – 9
    Een interpretatieles van Liszt Christo Lelie – 13
    Een bezoek aan de 5e interpretatiecursus Spaanse pianomuziek te Baden Kees van Tilburg – 15
    Terugblik op het zesde EPTA-Congres Jacqueline Fetter e.a. – 23

  132. Jaargang 01

  133. EB3. 1983/3
    Inhoud

    Masterclass Peter Feuchtwanger – 3
    De mens en de leraar Marina Horak – 5
    Peter Feuchtwanger Anny Coronel-Plesman – 9
    Belcanto op een slaginstrument? Christo Lelie – 14
    Joseph Rezits en Madame Vengerova Loes Ledeboer – 23

  134. EB2. 1983/2
    Inhoud

    Een monument voor EPTA Marcel Baudet – 2
    Terugblik op de masterclass van Vlado Perlemuter Christo Lelie – 5
    Verslag van een lezing van F. Schreuder: Fundamenten van het piano onderwijs Jacqueline Fetter – 6
    De Suzuki-methode Liesbeth van Herk – 16
    Jaap Spaanderman Henk de By – 18
    Terugblik op het Internationale Concours te Brussel Herman Uhlhorn – 22

  135. EB1. 1983/1
    Inhoud

    In gesprek met Nelly Wagenaar Henk de By – 7
    Vlado Perlemuter Marcel Baudet – 10
    De tragiek van Ravels laatste levensjaren Christo Lelie – 18
    Lezing van Henk Gort Dick Vet – 22

    Themanummers

  1. 97. 2016/1
    Inhoud

    Themanummer Key Connections

    Proceedings of the 37th European Conference of EPTA Associations Amsterdam 22-25 October

    Iberian Flavours Emerging from Domenico Scarlatti’s and Carlos Seixas’ Harpsichord Sonatas –Luís Pipa (Portugal) 6
    Antonin Reicha and his 36 Fugues for Piano – Jean-Jacques Dünki (Switzerland) 12
    Ferruccio Busoni and the Art of Piano Playing – Geoffrey Madge (Netherlands/Australia) 18
    Erwin Schulhoff – The Lost Generation – Michal Tal (Israel) 26
    Working with Composers: A Musician’s Gift – Ralph van Raat (The Netherlands) 30
    Understanding Classical and Early Romantic Dynamics 1750-1830 – Bart van Oort (The Netherlands) 38
    An Introduction to the Consideration of Tone for Pianists Murray – McLachlan (UK) 53
    Avoiding ‘Fugue State’ when Playing Bach’s Fugues – Vera Fonte, Luís Pipa (Portugal) 58
    The Art of Improvising as a Means of Connecting with your Sound – Robijn Tilanus (The Netherlands) 66
    Interconnections: Performance, Pedagogy, Research – Mary Lennon (Ireland) 69
    The Taubman Piano Approach: A Coordination of Elements – Angelin Chang (USA) 77
    PechaKucha: Seven New Pathways in Teaching – Flor Verhey (The Netherlands) 85
    The Study Lab Project: An Evidence-based Approach in Preparing Students for a Public Recital – Frank C. Bakker, Jan Kouwenhoven, Michiel Schuijer, and Raôul R.D. Oudejans (The Netherlands) 92
    What Neuroscience Can Tell Musicians about Learning and Memory – Lois Svard (USA) 102
    Linguistics in Teaching – Justin Krawitz (South Africa/USA) 109
    Pianists’ Hand Biomechanics and Evenness Touch Control: Heritage and New Knowledge –Sang-Hie Lee (USA) 116
    Pianists’ Muscles – A Key Connection – Hara Trouli (UK) 121
    Key Connections Photo Album 127

  2. 87. 2012/3
    Inhoud

    Themanummer Claude Debussy

    Claude Debussy en het impressionisme Leo Samama – 4
    “Debussy is geen impressionist maar een hyperrealist”. Interview met Jan Michiels Jan Marisse Huizing – 10
    De ‘impressionistische’ pianomuziek van Claude Debussy Emanuel Overbeeke – 21
    Over en rond Debussy’s bijzondere gelegenheidscomposities Frans Schreuder – 29
    Debussy als bewerker – een inleiding Albert Brussee – 35
    Jazz goes Debussy “Het gaat me meer om de klankkleuren”. Interview met jazzpianist Rob van Bavel* Tilmar Junius – 49
    Debussy in citaten van grote pianisten Christo Lelie – 54
    Hans Henkemans als Debussy-vertolker Jan Marisse Huizing – 66
    Debussy voor twintig vingers. Pianoduo Scholtes & Janssens over het uitvoeren van Debussy’s duo-repertoire voor piano Lestari Scholtes en Gwylim Janssens – 75
    Een Debussy-serenade op YouTube Henk Mak van Dijk – 80
    ‘Russische impulsen’ in de muziek van Debussy Olga de Kort – 88

    * Link voor de geluidsfragmenten bij het intervieuw met  Rob van Bavel: http://www.robvanbavel.com/album/the-ghost-the-king-and-i-4/
    * Link voor het downloaden van de bladmuziek van Rob van Bavel: DBC_one en DBC_two

  3. 84. 2011/3
    Inhoud

    Themanummer Franz Liszt

    Franz Liszt 1811-2011 – 3
    Liszt als pianist en leraar, onbekende getuigenissen, een anthologie Christo Lelie – 5
    De brug naar transcendent spel. Interview met France Clidat Marcel Baudet – 22
    Franz Liszt en de etude Emanuel Overbeeke – 29
    De pianistische invloed van Franz Liszt op Ferruccio Busoni Geoffrey Madge – 36
    Franz Liszt: de late en de vroege stukken Emanuel Overbeeke – 45
    De invloed van Franz Liszt op de pianomuziek van Debussy Serge Gut – 51
    Franz Liszt in Nederland Albert Brussee – 65
    Liszt en Rusland Olga de Kort – 89
    Verslag van een Liszt-zomercursus voor jong pianotalent Marjes Benoist en Marlies van Gent – 98
    Uit de collectie van… Jan Marisse Huizing – 102
    Franz Liszt en de pianobouw Christo Lelie – 104
    Liszts Boisselot-vleugel in Weimar. Van origineel naar kopie Erich Tremmel, Viviana Sofronitsky, Paul McNulty – 122

  4. 81. 2010/3 ‘De eerste vijf jaar’
    Inhoud

    Themanummer Beginonderwijs

    Een brede basis. Capita selecta uit het moderne beginonderwijs Marc Pauwels – 3
    “Niet de muziek staat centraal, maar het kind”. Een ontmoeting met Magda Evertse Flor Verhey en Hetty Floors – 11
    Aap – Patroon – Mies. Notenlezen in het aanvangsonderwijs Robert Harris – 21
    De eerste vier jaar van de piano-opleiding in Rusland Olga de Kort-Koulikova – 27
    ‘Pre-ABC van het pianospel’ Sigrid Lehmstedt – 37
    Motor imagery. Een cognitieve strategie voor het (her-)leren van bewegingen Prof. dr.Theo Mulder – 47
    “Eerst een zwemdiploma, dan pas op pianoles”. Gesprek met Leny Bettman, de eerste pianolerares van
    Lucas en Arthur Jussen Christo Lelie – 58
    De basis de breedte in. Niet-klassieke tradities als inspiratiebron voor improvisatie en arrangeren Tilmar Junius – 64
    De muzikale opvoeding van eigen kinderen: lust of last? Andreas Schell – 70
    Het Programma Inleidend Piano Onderwijs (PIPO): Het verwezenlijken van een muziekpedagogisch ideaal Bastiaan van der Waals en Mijntje Keijzer – 77
    “We moeten leren om veel meer vanuit de leerling te denken”. Interview met Jan van Harten van Kunstencentrum De Kom Flor Verhey – 84
    Toetsing van het beginonderwijs in de privé-sector. Terugblik op negen jaar Landelijk Graadexamen Systeem Coosje de Wit – 90

  5. 78. 2009/3
    Inhoud

    Themanummer Joseph Haydn

    Eindelijk gerechtigheid voor Haydn Christo Lelie – 3
    Een korte schets van Haydns leven en stijlkenmerken Albert Brussee – 4
    “Bij Haydn moet je veel meer spreken dan zingen”. Interview met Kristian Bezuidenhout Jan Marisse Huizing – 8
    Voor welke klavierinstrumenten componeerde Joseph Haydn? Christo Lelie – 17
    Haydn en de Engelse klassieke pianostijl Bart van Oort – 33
    Haydns klaviermuziek ‘revised’ en ‘ revisited’ Frans Schreuder/Christo Lelie – 45
    Haydn in citaten – 50
    De klaviersonates van Joseph Haydn in vogelvlucht Albert Brussee – 59
    De ‘Klavierstücke’ van Franz Joseph Haydn Sylvia Berry – 80
    Joseph Haydns ‘Zeven laatste Kruiswoorden’. Kerkmuziek op de piano Willem Brons – ­86
    Uit de collectie van… Vroege Haydn-literatuur Christo Lelie – 93
    Haydns ‘Flötenuhren’ als bron voor de uitvoeringspraktijk Christo Lelie – 98
    Een Franse kijk op Haydn? Pieter-Jelle de Boer – 109

  6. 72. 2007/3
    Inhoud

    Themanummer 25 jaar EPTA Nederland

    EPTA 25! Dirk-Jan Schilt – 6
    De oprichting van EPTA en 25 jaar later Christo Lelie spreekt met Frans Schreuder – 8
    1981-1983, De beginjaren, van niets tot iets Christo Lelie – 12
    1983-1988, Woelige jaren, maar EPTA blijft op de rails Loes Ledeboer- 16
    1988-1995, Inspirerende jaren Jan Marisse Huizing – 22
    1995-2002, Jaren van expansie en verandering Albert Brussee – 26
    2002-2006, De 21ste eeuw in Robert Hemmen – 30
    Terugblik op ruim 12 jaren voorzitterschap Willem Brons – 36
    Eregalerij van EPTA Nederland 42
    En toen waren we 75 bulletins verder Christo Lelie – 48
    De graadexamens: een tussenstand Marcel Baudet – 52
    EPTA-oprichtster Carola Grindea in gesprek met … Christo Lelie – 56
    De Internet gespreksfora Mirjam IJsseldijk – 62
    De nieuwe behuizing van het EDC in de OBA Bas van Bommel – 70
    De internationale kanten van EPTA Bas van Bommel in gesprek met Malcolm Troup – 76
    “Ouders, een vreselijk volk” Henk de By in gesprek met Nelly Wagenaar – 83
    Willem Andriessen (1887-1964),‘Een waarachtig musicus’ Jan Marisse Huizing – 92
    Inhoudsopgave en register van 25 jaargangen Piano Bulletin – 98

  7. 69. 2006/3
    Inhoud

    Themanummer Robert Schumann 1856/2006 

    Schumann en de muzikale verbeelding Jan Marisse Huizing – 4
    De piano’s van Robert en Clara Schumann Christo Lelie – 19
    Robert en Clara Schumann en hun droomland Atlantis Liana Serbescu – 29
    Ontstaansgeschiedenis van de ‘Papillons’ Albert Brussee – 42
    Schumanns kamermuziek met piano Gerard van der Leeuw – 63
    Gedachten over de late Schumann in het algemeen en diens ‘Gesänge der Frühe’ in het bijzonder Willem Brons – 67
    Robert Schumanns ‘Musikalische Haus- und Lebensregeln’ Christo Lelie – 87
    De uitvoeringstraditie van de pianomuziek van Robert Schumann Emanuel Overbeeke – 96

  8. 68. 2006/2
    Inhoud

    Themanummer Wolfgang Amadeus Mozart

    Mozart: zijn tijd, zijn opera’s, zijn pianomuziek Michael Davidson – 4
    Wolfgang Amadeus Mozart en zijn pianosonates Willem Brons – 9
    Interview met Peter Katin Christo Lelie en Jan Marisse Huizing – 28
    Eerlijk gezegd, Mozart. Sonate KV 310 op de fortepiano Maria Rose-van Epenhuysen – 44
    Mozarts Walter-vleugel revisited Christo Lelie – 51
    Mozart-aspecten, van Sonate facile tot d-moll concert Frans Schreuder – 58
    Onbekende Mozart-portretten ontdekt Christo Lelie – 62
    De Mozart-exposities in Wenen en Salzburg Christo Lelie – 65
    Het einde van een sprookje: Portret van Arthur en Lucas Jussen Marcel Baudet – 67
    De piano bij de leerling thuis Robert Hemmen – 72
    Germaine Thyssens-Valentin Ineke Bosch – 78

  9. 62. 2004/2
    Inhoud

    Themanummer Russische pianocultuur 

    Russische pianomuziek tussen Oost en West Emanuel Overbeeke – 3
    De nalatenschap van E.F. Gnesina 1874-1967 Lina Boelatova, Misha Fomin – 15
    In gesprek met Naum Grubert Marcel Baudet – 24
    Rusland in 21 jaargangen Piano Bulletin – 38
    Formele dilemma’s bij de vertolking van Sergei Rachmaninovs muziek Elger Niels – 51
    Gesprek met Marjès Benoist over studeren in Moskou en lesgeven in Amsterdam Christo Lelie – 60
    Pianowerken van Rodion Sjtsjedrin Christo Lelie – 71
    Zo kan het ook: Uit de Russische school Frans Schreuder – 84
    Het EPTA Documentatie- en Studie Centrum Frans Schreuder – 86

  10. 60. 2003/3
    Inhoud

    Themanummer Ludwig van Beethoven en de piano

    Beethoven, een originele componist Willem Brons – 5
    Polyfonie in de werken van Beethoven en met name de late sonates Willem Brons – 18
    Beethoven en de fortepiano’s uit zijn tijd Christo Lelie – 25
    Konversationsheft, gesprek met Ronald Brautigam Marcel Baudet – 46
    Für-Elise forum – 53
    Aantekeningen bij 21 Cramer Etudes Jan Marisse Huizing – 56
    Twee nieuwe ‘exegeses’ van de 32 Beethoven-sonates Christo Lelie – 67
    Twee Beethoven-premières Frans Schreuder – 74
    Beethovens metronoom, een discussie Harry Koopman, red. – 76
    Franz Liszt als interpreet en editor van Beethovens klaviermuziek Albert Brussee – 82
    Zo kan Beethoven ook Frans Schreuder – 101

  11. 51. 2000/3
    Inhoud

    Themanummer Johann Sebastian Bach

    Trachten zo dicht mogelijk bij Bach te komen. Interview met Gustav Leonhardt Christo Lelie – 4
    Bachs Wohltemperierte Klavier, deel 1 Willem Brons – 19
    Spelen in de tuin van Bachs Wohltemperiertes Klavier Ies Monasch – 39
    De wohltemperierte stemming Hans Troost – 45
    Bach op klavecimbel én piano Paul Weeren – 58
    Pianisten spelen Bach Jan Marisse Huizing – 73
    Ferruccio en zijn Bach-transcripties Harry Koopman – 79
    Zo kan het ook: bijzondere Bach-bewerkingen Frans Schreuder – 87

  12. 47. 1999/2
    Inhoud

    Themanummer Frédéric Chopin 1849/1999

    Frédéric Chopin 1849-1999 Christo Lelie – 3
    De Poolse volksmuziek als bron voor de inspiratie van de Mazurka’s van Chopin Eric van Griensven – 8
    Frédéric Chopin en de 19e-eeuwse piano Christo Lelie – 15
    Raoul Koczalski en de Chopin-traditie Jan Marisse Huizing – 30
    Polonaise-Fantasie of Fantasie-Polonaise Willem Brons – 38
    Chopin, de zangkunst en het lied Frans Schreuder – 51
    Verborgen numerologie in de Préludes opus 28 Marjès Benoist – 60
    Chopin en Brahms en hun composities voor piano Detlev Kraus – 77
    Moscheles, Chopin, Schumann, geheime connecties tussen drie jeugdwerken Albert Brussee – 84
    Alternatieve vingerzettingen in de Chopin-etudes opus 10 Jan Marisse Huizing – 102
    Zo kan het ook Frans Schreuder – 106

  13. 42. 1997/3
    Inhoud

    Themanummer Schubert/Mendelssohn/Brahms 

    De klaviermuziek van Franz Schubert Frans Schreuder – 3
    Een gesprek met Willem Brons over Schubert Christo Lelie en Jan Marisse Huizing – 16
    De piano’s van Schubert, Mendelssohn en Brahms Christo Lelie – 39
    De Lieder ohne Worte van Mendelssohn Laetitia van Wayenburg – 51
    Felix Mendelssohn en zijn zuster Fanny Roland de Munck – 60
    Pianolessen van Mendelssohn en Brahms – Eric Schoones- 63
    Enkele ideeën over structuur, stijl en interpretatie in de pianomuziek van Brahms Mary Lennon – 71
    Brahms’ Ballade in d, ‘Edward’ Robert W. Dumm – 79
    In gesprek met drs. Kloppenburg Robert Dispa en Janine van Mever – 86

  14. 36. 1995/3
    Inhoud

    Themanummer Béla Bartók 1881/1945

    Interview met György Sándor Christo Lelie – 5
    Béla Bartók en de pianopedagogie Frans Schreuder – 22
    Béla Bartók als pianist en pedagoog Eric Schoones – 37
    Béla Bartók en de Oost-Europese volksmuziek Marga de Ruiter – 44
    Werken met Bartóks ‘For Children’ Gerben Makkes van der Deijl – 50
    Béla Bartóks Italiaanse baroktranscripties Christo Lelie – 60
    Bartók en uw leergang Albert Brussee – 71

  15. 24. 1991/3
    Inhoud

    Themanummer Wolfgang Amadeus Mozart 1756/1791

    De Mozart-vertolkers in citaten – 3
    Een gesprek met Marius Flothuis Christo Lelie en Jan Marisse Huizing – 14
    Alternatieven voor de moderne piano bij de vertolking van Mozart Michael Latcham – 25
    Concerten van Mozart die uitvoerbaar zijn als pianokwintet Willem Brons – 36
    Voorslagen in de pianosonates van Mozart Jan Marisse Huizing – 45
    Lili Kraus…. Schubert, Haydn, Mozart pionier Frans Schreuder – 54
    Mozarts tweede grote reis, 1777-1778 Laetitia van Wayenburg – 62
    Iets over de hedendaagssche muziek J. de Vos – 69

  16. 14. 1988/2
    Inhoud

    Themanummer Fortepiano

    De wedergeboorte van een instrument Christo Lelie – 3
    Nieuwe uitvinding van een klavecimbel met piano en forte Scipione Maffei – 7
    De vele gezichten van de fortepiano Christo Lelie – 13
    Interview met Jos van Immerseel Marcel Baudet en Christo Lelie – 24
    Enige Amsterdamse fortepiano’s nader bekeken Rien Hasselaar – 31
    Notatie en interpretatie Willem Brons en Jan Marisse Huizing – 39
    Interview met Paul McNultey Christo Lelie – 59
    Giovanni Heichele, verslag van een restauratie Edwin Beunk – 62

  17. 07. 1986/1
    Inhoud

    Themanummer Franz Liszt 1886/1986

    Franz Liszt als pianopedagoog Christo Lelie – 3
    Liszt Masterclass G. Sebök Henk de By – 15
    De laatste verjaardag van Franz Liszt Stefan Thoman – 17
    Liszts eerste concerten in Nederland, 1842 Peter Scholcz – 20
    Funérailles; een interpretatieles Martijn van den Hoek – 30
    Van géén Liszt tot meer dan Liszt Frans Schreuder – 37
    Liszt en Schubert Luc van Hasselt – 42
    Het 2e jaar van de ‘Années de Pèlerinage’ Pieter Fischer – 45
    Schumanns bespreking van de ‘Etudes Transcendantes’ Albert Brussee – 53